Raadsvoorstel ''Minima beleid en Schuldhulpverlening'

Minima beleid en Schuldhulpverlening.jpg
CU logo onder elkaar blauw.png
Door ChristenUnie Ommen op 30 april 2022 om 19:27

Raadsvoorstel ''Minima beleid en Schuldhulpverlening'

Vorige week heeft de fractie van de ChristenUnie ingestemd met het voorgelegde voorstel voor de beleidsuitgangspunten voor het minimabeleid en schuldhulpverlening. Graag hadden we in dit voorstel de evaluatie van ‘Samen tegen armoede ‘meegenomen voordat de nieuwe uitgangspunten zouden worden vastgesteld. Dat laat nog op zich wachten, maar die resultaten gaan we zeker mee nemen, bij volgende keuzes.

Marleen Hemstede onderstreepte aan de hand van een voorbeeld uit haar eigen omgeving, hoe belangrijk het is dat we niet te lang wachten met het juiste te doen wat nodig is voor hen die hulp nodig hebben met schulp hulpverlening. Maar ook het belang van de menselijke maat, uitgaan van vertrouwen en de toegankelijkheid van financiële ondersteuningsvormen voor minima.

Noem het toeval of noem het actueel, maar momenteel is er de tentoonstelling ‘tegenspoed’ van Documentair fotograaf Dirk-Visser in het gevangenismuseum van Veenhuizen.

Deze tentoonstelling laat heel mooi zien hoe we nu aankijken tegen schuldhulpverlening, waarin we mensen willen helpen en niet dwingen.