En door…

Marleen Hemstede.jpg
Door Marleen Hemstede op 17 mei 2022 om 15:00

En door…

Het stof van de verkiezingen is inmiddels neergedwarreld. De gemeenteraad is geïnstalleerd en de eerste inwerkprogramma’s voor nieuwe raads- en commissieleden zitten er inmiddels op. Er is een mooie mix van jong en oud, ervaren rotten en frisse nieuwelingen. En ik kan u verklappen dat bij de kennisquiz ook de nieuwkomers hoge ogen gooiden met parate kennis over Ommen. Het is mooi om te zien hoe er weer een nieuwe energie ontstaat met mensen die zich in willen zetten voor onze mooie gemeente. Ook zijn de coalitieonderhandelingen in volle gang en we hopen (D.V.) dat we hier de volgende keer meer over kunnen schrijven. In de gemeenteraad hebben we de eerste inhoudelijke thema’s, waaronder de verordening starterslening en de beleidsuitgangspunten voor het minimabeleid en schuldhulpverlening vastgesteld.

Wonen in Ommen

Een belangrijk thema voor de aankomende jaren is het onderwerp wonen. Als ChristenUnie (CU) willen we graag dat álle inwoners een goede plek hebben om te wonen. Jonge inwoners die in Ommen willen blijven moeten dat ook kunnen, maar er moeten ook goede woonplekken beschikbaar zijn voor oudere inwoners waar ze waardig ouder kunnen worden. Dit vraagt om voldoende goede levensloop-geschikte woningen en goede doorstroming op de woningmarkt is hierbij essentieel. Niet alleen in het centrum maar ook in de kernen.

Hoewel we als gemeenteraad maar beperkte invloed hebben op de woningmarkt zijn er wel mogelijkheden en grijpen we deze met beide handen aan.

In de vorige raadsperiode is hier (ook mede door inzet of ondersteuning van de CU) al het nodige voor in gang gezet. Zo zullen er betaalbare woningen worden gebouwd tot een bepaalde prijsklasse, komt er een ontwikkelfonds waardoor Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO) beter van de grond kunnen komen en wordt er actief naar mogelijkheden gezocht om Ommenaren (binnen de huidige wetgeving) voorrang te bieden bij het toekennen van kavels en woningen.

Startersleningen maar niet alleen voor jonge mensen.. Onlangs lag er de uitwerking (verordening) van de starterslening. Dit met als doel om mensen die willen toetreden op de woningmarkt een extra zetje te geven. In eerste instantie was het uitgangspunt alleen voor inwoners van 18 tot 35 jaar. De ChristenUnie heeft hierin het initiatief genomen om deze leeftijdsgrens te schrappen. Dit voorstel kon op voltallige ondersteuning van de gemeenteraad rekenen.

Minimabeleid en schuldhulpverlening

Ook zijn de beleidsuitgangspunten voor het nieuwe minimabeleid en schuldhulpverlening vastgesteld. U begrijpt vast wel dat dit ook een thema is wat de ChristenUnie aan het hart gaat. Wij vinden het belangrijk dat er bij nieuw beleid wordt teruggeblikt op wat er eerder is bereikt onder het oude beleid. Wat ging daarin goed, wat ging minder goed en welke lessen kunnen we leren om dit beter te doen alvorens er weer wat nieuws wordt ingezet. Uiteraard werd er door ons o.a. ook gepleit om bij nieuw beleid rekening te houden met het hanteren van de menselijke maat, uitgaan van vertrouwen, inzet van ervaringsdeskundigen maar ook toegankelijkheid van ondersteuningsregelingen voor minima. De wethouder gaat ermee aan de slag en in het najaar zal (na de evaluatie) het definitieve plan in de gemeenteraad worden besproken.

Wilt u met Mareleen Hemstede of met een van onze fractieleden in gesprek? Stuur gerust een mailtje naar fractie@ommen.christenunie.nl of bel naar 0655268360.

Deze bijdrage stond in het Ommer Nieuws van 11 mei 2022.