Starterslening geeft starters een steuntje in de rug

Starterslening Gemeente Ommen.jpg
CU logo onder elkaar blauw.png
Door ChristenUnie Ommen op 25 april 2022 om 19:33

Starterslening geeft starters een steuntje in de rug

In de raadvergadering van afgelopen donderdag 21 april is de Verordening Starterslening vastgesteld. Oorspronkelijk was deze starterslening bedoeld voor Iedereen tussen 18 jaar en 35 jaar, die voor het eerst een huis koopt in de gemeente Ommen. Deze lening mag maximaal € 30.000,= bedragen.

De fractie van de ChristenUnie heeft het initiatief genomen om een amendement in te dienen, om de leeftijdgrens eraf te halen. Vele starten blijken pas wat later de stap naar de koopwoningmarkt te nemen en die dreigen anders de boot te missen. Bovendien geven we hier niet alleen de jonge starters een kans om een huis te kunnen kopen in de gemeente Ommen, maar bijvoorbeeld ook jonge gezinnen die mogelijk de stap van huren naar kopen willen maken.

Deze wijziging op de oorspronkelijke leeftijdgrens is overigens door alle partijen mede ingediend.

De lening wordt gezien als een tweede hypotheek, geldt voor maximaal 30 jaar en de rente staat vast voor 15 jaar. Over de eerste drie jaar hoeft er nog geen rente en aflossing betaald te worden.

Ommen heeft een budget van € 600.000,= vrijgemaakt dus in theorie kunnen minimaal 20 deelnemers hier gebruik van maken als ze allen voor die € 30.000,= zouden gaan. Omdat er sprake is van terugbetaling van rente en aflossing zal het potje zich ook weer vullen en hierdoor zullen nog meer personen gebruik kunnen maken van deze regeling.

We hebben de wethouder tevens gevraagd om ons goed op de hoogte te houden hoeveel gebruik er wordt gemaakt van de starterslening. Mocht er veel belangstelling zijn, dan gaan we opnieuw in gesprek over wat dan nodig is.

Labels: