ChristenUnie bij boerderijmolens Beerzerveld

Bezoek 2022 boerderijmolens.jpg
CU logo onder elkaar blauw.png
Door ChristenUnie Ommen op 3 maart 2022 om 18:00

ChristenUnie bij boerderijmolens Beerzerveld

De ChristenUnie bezocht het melkveebedrijf van Arjan en Thea Coppelmans in Beerzerveld. Het bedrijf heeft twee kleine boerderijmolens staan en voorzien daarmee in hun eigen elektriciteit. Een bewust keuze en duurzame strategie die ChristenUnie aanspreekt. “Besparen en zelf opwekken: dat is wat we willen”, is een van onze uitgangspunten zegt Gerrit Jan Ekkelkamp

Het is een bewuste keuze van de familie om zoveel mogelijk in hun eigen energie te voorzien. Sinds dat we in 2013 hier ons melkveebedrijf met nu zo’n 200 koeien hebben gevestigd zijn ze systematisch aan de slag gegaan met hun energie verbruik. Aanvankelijk hebben zij vooral ingezet op besparing. “Wat je niet gebruikt, hoef je ook niet op te wekken.” is hun motto. “Maar het scheelt wel ruim 25% zo houden ze bij.” En ze zijn er nog niet helemaal. Als het om opwekking gaat, hebben ze zowel naar zon en wind gekeken. Ook een model als de postcoderoos is bekeken. Dat werd het niet om diverse redenen. Uiteindelijk hebben de Coppelmans gekozen voor een combi van zon en wind. Twee kleine windmolens passend bij de boerderij en 180 zonnepanelen vullen elkaar mooi aan. “Ze zijn blij dat de salderingsregeling nog met een jaar is verlengd en hopen dat de overheid dit soort regelingen langer in stand houdt.” Dit jaar is de wind hen helemaal gunstig gezind. “De opbrengst in de eerste maanden van dit jaar was super.”, zo vertelt Thea. Het bedrijf is nog niet helemaal van het gas af. Om onafhankelijk en volledig zelfvoorzienend te worden is de mogelijkheid om energie goed op te kunnen slaan van groot belang. “Als je eenmaal bezig bent met nieuwe energie, dan ga je door.” De auto is inmiddels elektrisch en dat gaat ook met andere bedrijfsmiddelen gebeuren.”

De molens zijn geplaatst op experimentele basis en vergund tot 2029. Voor de familie Coppelmans zijn ze nu al niet meer weg te denken. De gemeente Ommen was een goede partner en heeft goed meegedacht, vertellen ze o.a. met een knipoog naar wethouder Bart Jaspers Faijer. Een subsidie van de provincie liepen ze mis doordat hun aanvraag net boven het plafond van de provinciale middelen in een jaar kwam. “We hadden voor 35000 kwh gevraagd en er was nog voor 28000 kwh. beschikbaar. Dan gaat het niet door. Als je energieopwekking wilt stimuleren, mag dat net met iets meer maatwerk.”

“Hoe reageert de omgeving op de molens?”, is een van onze vragen. “Alleen maar positief en waarderend. Er komen ook regelmatig belangstellenden vragen naar onze aanpak. We willen een goed en duurzaam melkveebedrijf zijn. Dat laten we dan ook graag zien.”

De ChristenUnie Ommen ziet dat er in het buitengebied van de gemeente met boeren en bedrijven veel te doen is. “Dat past in onze duurzaamheidsstrategie” zegt Gerrit Jan Ekkelkamp. “En met de huidige stijgende energieprijzen en onze afhankelijkheid van gas moeten we snel meters maken in de energiebesparing en energieopwekking.”