Eenzaamheid thema ChristenUnie bijeenkomst

Avond eenzaamheid 2022-1.jpg
CU logo onder elkaar blauw.png
Door ChristenUnie Ommen op 7 maart 2022 om 19:00

Eenzaamheid thema ChristenUnie bijeenkomst

Op 1 maart jl. was er thema-avond over eenzaamheid met als titel ‘samen tegen eenzaamheid’ in gebouw de Kern. Aan deze avond werkte een aantal professionele organisaties mee die in zorgdomein werkzaam zijn als WijZ-Welzijn, Evenmens, PCOB en ook de kerken waren aanwezig.

Bij de opening en dankwoord onderstreepte lijsttrekker Marleen Hemstede hoe belangrijk de partij dit thema vindt. Vooral omdat er een sterke groei is in het aantal eenzamen onder ouderen, maar ook onder jongeren. Voor de Ommer politiek ligt hier een uitdaging om voorwaarden te creëren in Ommen dat dit probleem beter aan gepakt kan worden.

De avond werd kundig begeleid door Jan Westert en hij wist het forum en de ruim 40 bezoekers met de goede vragen te prikkelen, waarop goed werd geanticipeerd.

Na een relaas van iemand die eenzaamheid heeft ervaren werd het probleem meer zichtbaar, waarna professionals van WijZ een brede inleiding gaven over dit onderwerp met cijfers over landelijke incidentie eenzaamheid, maar ook die van Ommen.

Tijdens de gesprekken en discussies bleek dat er geen ‘instant’ oplossing benadering is om dit probleem onder ouderen en jongeren te tackelen.

Een grote uitdaging is om zicht te krijgen op eenzame mensen die onder de radar blijven. Belangrijke voorwaarde om hierin voortgang te krijgen is een goede samenwerking tussen professionals, vrijwilligers, diaconie kerken en de Ommer samenleving. Ook het hebben van een goede zorg-roadmap en website in Ommen is niet voldoende. De sleutel zit hem vaak in het oog hebben voor je naasten (lees: buren, bekenden, etc.). Ook begrippen als ‘noaberschap’ en ‘je kwetsbaar opstellen’ als hulpgever passeerden de revue.

Er loopt momenteel een project over eenzaamheid, waarin alle professionals en vrijwilligers zijn vertegenwoordigd; de aanwezige organisaties, inloophuis, huisartsen, etc. Een goede start waarbij de gemeente Ommen dit werk moet ondersteunen om uiteindelijk tot succes te kunnen komen.

De avond werd door de aanwezigen als zeer nuttig ervaren, maar we moeten echter wel vinger aan de pols blijven houden, zowel bij de professionals, vrijwilligers, kerken en de politiek, maar vooral bij de Ommer samenleving.

Avond eenzaamheid 2022-2