Tweede Kamerlid Carla Dik bezoekt Ommen

DSC_0091 (Medium)maandag 21 maart 2016 20:00

Ommen – Tweede Kamerlid Carla Dik van de ChristenUnie bracht afgelopen vrijdag 18 maart een bezoek aan Ommen. Dit deed ze samen met de ChristenUnie Statenfractie van Overijssel. Tevens waren er raadsleden aanwezig van de ChristenUnie fracties van Zwolle en Ommen.

Rond 11.00 werden we hartelijk welkom geheten bij het Vechtgenotenhuis op de Stekkenkamp in Ommen. Vrijwilligers en diverse leden van het bestuur van de Stichting Vechtgenoten gaven een presentatie over het werk van deze Stichting namelijk mensen met kanker en hun naasten die daar mee te maken hebben te ondersteunen bij het optimaal houden van de kwaliteit van hun leven. Het was hartverwarmend te constateren hoe gedreven en hoe vol toewijding deze Stichting en haar vrijwilligers zonder enige overheidssubsidie zich inzetten voor de medemens. De Stichting Vechtgenoten draait alleen op giften en donaties uit de samenleving. Daar ligt ook wel een aandachtspunt, want het kost erg veel moeite om voldoende middelen binnen te krijgen. Als er nu eens precies in kaart kon worden gebracht hoeveel tijd en geld deze vrijwilligers het hele professionele zorgsysteem besparen, dan zou een overheidssubsidie binnen de kortste keren terugverdiend zijn.

Om 12.30 werd er een bezoek gebracht aan Gasthoeve de Zonnebloem in Lemele. De familie Kuiper, Klaas, Herma en hun beide dochters, hadden een uitstekende lunch voorbereid en tijdens deze lunch is er uitgebreid gesproken over Gasthoeve de Zonnebloem, die dagactiviteiten verzorgt voor ouderen in een groene setting. Niets hoeft, alles mag dat is ons motto legde Klaas Kuiper uit. Vol enthousiasme werd verteld hoe een gemiddelde dag er uit ziet en hoe positief dit ook ervaren wordt door de bezoekers. Naast de mooie verhalen kwamen er ook knelpunten op tafel. De enorme bezuiniging in de zorg, o.a. ook op vervoer, de overheveling naar gemeenten die allemaal hun eigen systemen opbouwen waardoor er een heel ingewikkeld systeem ontstaat en waardoor o.a. ook uitbetalingen enorme vertraging oplopen. Carla Dik gaf aan die signalen goed opgepikt te hebben en die ook mee te nemen in haar gesprekken met o.a. minister Schippers van Volksgezondheid. Ook de raadsleden kunnen in hun gemeenten de wethouders vragen stellen op dit punt.

Rond 14.30 reisde het gezelschap weer af naar Zwolle om daar het werkbezoek voor te zetten.