Bijdrage 1e termijn Trillinghinder Stationsweg
Meneer de Voorzitter,
Voor ons ligt het plan Maatregelen Stationsweg in relatie tot Trillinghinder.
Eerst even een korte terugblik.
Toen het project IROZ van start ging is er een informatiebijeenkomst georganiseerd waarin o.a. de verschillende wegprofielen en de toe te passen materialen aan de orde zijn gekomen. Als ChristenUnie hebben we toen een vraag gesteld over het toe passen van klinkers op zo’n doorgaande route. Of dit geen risico op geluidsoverlast dan wel extra onderhoud met zich mee zou brengen. De verantwoordelijk Wethouder heeft toen geantwoord dat er in verband met het vervangen van de riolering een nieuw ondersteunend pakket van 1 meter dikte aangelegd zou worden dat trilling en verzakking tegen zou moeten gaan.
Voorzitter, wij hebben ons laten overtuigen.
Immers, er was voldoende deskundigheid ingeschakeld, en die zullen wel weten wat wel en niet kan.
Het was dan ook wel een beetje zuur toen in 2013 bleek dat beide zaken op de Stationsweg wel aan de orde waren.
Verzakkingen in de weggedeelten die met klinkers waren ingericht zorgden er voor dat met name de assen van passerende vrachtauto’s gingen klapperen, met trillinghinder bij de aanwonenden tot gevolg.
En als je last hebt van trillingen dan gaat uiteraard ook het geluid je irriteren.
De ChristenUnie heeft vanaf het begin af aan aangedrongen op een gefaseerde aanpak, want met het oplossen van dit probleem zou immers veel geld gemoeid zijn.
Het instellen van één of meerdere 30km zones had zo’n fase van een oplossing kunnen zijn, die tegen geringe kosten snel doorgevoerd had kunnen worden.
Als we de rapporten mogen geloven dan had dit direct effect gesorteerd op de trillingoverlast die werd ondervonden.
Maar nu zijn we anderhalf jaar verder en is er nog niets ondernomen.
Dat is te lang wat de ChristenUnie betreft.
Desalniettemin moeten we ook hier een afweging maken wat financiën betreft, want we kunnen het geld maar één keer ergens aan besteden.
En als we dan horen dat de wethouder aan Plaatselijk Belang Lemele laat weten dat er geen geld is voor een dorpsplein, maar dat we hier wel ruim €250.000,- uit moeten geven aan een door onszelf gecreëerd probleem dan wringt dat.
Let wel dat het hier gaat om gemeenschapsgeld en wel om ruim 0,5% van onze totale begroting en dat is ruim €15,- per inwoner.
Daarbij lopen we ook nog risico op het moeten terugstorten van Provinciale subsidie die op de klinkers is gegeven.
Een integrale afweging is hier dus wat ons betreft op z’n plaats.
Het lijkt er wat ons betreft op dat het veiligheidsaspect wat door onder andere onze partij, maar ook anderen, werd aangegeven als gunstig neveneffect, door het college wordt aangegrepen om de uitgave van zo’n bedrag enigszins te rechtvaardigen.
Men heeft dat zelfs willen onderbouwen met een onderzoeksrapport.
Maar het zou wel eens goed kunnen dat de gekozen oplossing averechts gaat werken wat veiligheid betreft.
Klinkers vervangen door glad asfalt werkt ons inziens snelheidsverhogend en als de politie al aangeeft niet te gaan handhaven dan is ook maar de vraag of de 30km zones wel het gewenste effect sorteren.
Meer woorden willen we hier ook niet aan vuil maken want het leidt af van de hoofdzaak, de trillinghinder.
Wij denken dat het voor allen evident is dat deze problemen opgelost moeten worden, alleen de manier waarop, daarover verschillen we van mening.
Naar onze mening is deze oplossing te rigoureus terug naar de oude situatie en wordt er te rücksichtslos voorbijgegaan aan het kostenaspect.
Onze tegenstem moet dan ook niet worden opgevat als een stem tegen het oplossen van dit probleem, maar wel als een stem tegen de gekozen procedure.
Voorzitter,
tot zover onze bijdrage in eerste termijn.