Gegijzeld op het minimum

Jan Westert, nr 9
Door Jan Westert op 29 februari 2024 om 16:46

Gegijzeld op het minimum

Armoede is een helaas een groot politiek thema geworden. Minister Carola Schouten is de eerste minister voor armoede. De hoge kosten voor wonen, zorg en energie maken het de meest kwetsbare mensen moeilijk om rond te komen. Rondkomen van het sociaal minimum is een opgave, zeker voor gezinnen met kinderen. Het sociaal minimum moet worden aangevuld met huur-, zorg- en energietoeslagen. Het minimumloon is een goed uitgangspunt, maar als je iets meer gaat verdienen en de toeslagen worden lager, wordt je er netto niks beter van. Nu houden we mensen gegijzeld op het minimum.

ChristenUnie pleit landelijk voor een stevige verhoging van het minimumloon. Daar hoort een breder perspectief bij met een eenvoudiger belasting en toeslagenstelsel, zodat werk ook loont. Nu worden mensen gegijzeld op het minimum door een ingewikkeld stelsel van toeslagen, belastingen en uitkeringen. Er is een langjarig politiek commitment nodig, zodat het belastingstelsel grondig op de schop kan worden genomen. Een kabinetsperiode van vier jaar is tekort. ChristenUnie-kamerlid Pieter Grinwis is een “financieel wonderkind” met concrete ideeën om het stelsel rechtvaardig te vereenvoudigen.

Gemeente
Op gemeentelijk niveau hebben we te maken met de gevolgen van het landelijk beleid. De gemeente kan wat extra’s doen voor mensen met een uitkering. Denk aan het aanbieden van een collectieve zorgverzekering, of hulp aan kinderen om te sporten of zwemles mogelijk te maken. De gemeente kan hulp geven aan mensen met schulden. Maatwerk is het toverwoord, maar met mate. De fractie van de ChristenUnie gaat daar graag over in gesprek. Wat voor ideeën leven er in de samenleving. Waar moet onze aandacht op gericht zijn in de gemeenteraad. Het grote beleid moet in Den Haag worden gemaakt, maar op gemeentelijk niveau hebben we te maken met concrete situaties van onze inwoners. Het helpt als we vanuit de Ommer samenleving signalen krijgen om op in te spelen. Armoede verminderen. Schulden saneren zien we als een concrete sociale opgave voor onze partij.

Schuldhulpmaatje
Onlangs was onze fractie op bezoek bij Schuldhulpmaatje Ommen. Voorzitter Klaas Schaap noemde “zijn maatjes” mensen met een groot hart. De schuldhulpmaatjes zijn vrijwilligers die hulp bieden aan mensen met schulden. Een tijd meelopen met mensen om ze te helpen uit de schulden te komen. Zo draagt Schuldhulpmaatje bij om armoede te verminderen. Vorig jaar was er het initiatief van kerken, die inwoners hielpen met de hoge energierekening. De voedselbank en kledingbank doen goed werk. Dat zijn al vier vormen van vrijwillige hulp rond armoede en schulden. Kerken dragen bij. Gelukkig zijn er in onze gemeente vrijwilligers die graag hun beste en vertrouwelijke beentje voor zetten om mensen te helpen. Signalen van geldzorgen worden niet gemakkelijk en vaak ook te laat bespreekbaar gemaakt. Armoedeschaamte speelt ons parten. De gemeente kan hier een rol bij spelen, bijvoorbeeld door gemeentelijke belastingen kwijt te schelden. Of door bijdragen om kinderarmoede tegen te gaan. Maar vaak is er meer aan de hand. Daarvoor zijn goede en oprechte signalen nodig. De fractie van de ChristenUnie gaat er graag met u over in gesprek. Zoek contact. In april komt dit thema in Ommen op de agenda van de raad. De ChristenUnie staat open voor ideeën om armoede aan te pakken. We willen dat armoede mensen niet gijzelt op het minimum.