De begroting 2024

Marleen Hemstede.jpg
Door Marleen Hemstede op 12 november 2023 om 14:16

De begroting 2024

We zijn dankbaar voor de gezonde financiële situatie waar we als Ommen nu in zitten. Er is weer een sluitende begroting en anders dan de indexatie hoeven we geen extra belastingen te heffen in 2024. Er is geld beschikbaar om te investeren in diverse projecten zoals een fietstunnel onder de Balkerweg, goede onderwijshuisvesting en het welzijn van jongeren door de structurele inzet van een Praktijkondersteuner Jeugd. Tevens wordt er geld beschikbaar gesteld voor de revitaliseringen van wijken waarbij er aandacht is voor isolatie, verduurzaming en klimaatadaptatie. En nog zoveel meer.

Ook het woonaddendum met ontwikkellocaties voor nieuwbouw dat binnenkort op de raadsagenda staat, maakt zichtbaar dat we als Ommen niet stil zitten. We bouwen aan de toekomst in Ommen en daar geloven we in. Alles bij elkaar is dat een compliment waard. Vooruitkijkend zien we wel uitdagingen voor de toekomst. Het is nog onduidelijk wat de uitkering van het gemeentefonds op termijn gaat doen. Voor nu is er een daling zichtbaar. Ook is de structurele investeringsruimte beperkt. Er zijn de nodige uitdagingen op het gebied van klimaat, energie-opwekking, het landelijk gebied en binnen het Sociaal Domein. In de begroting lezen we dat de ontwikkelingen binnen de zorg naar verwachting binnen de huidige budgetten kunnen gaan plaatsvinden, maar er staan ook nog posten op PM.

We zijn blij met het extra budget wat achter de hand wordt gehouden. Uiteindelijk gaat het welzijn voor inwoners wat betreft de ChirstenUnie voor op ruimtelijke investeringen. We roepen het college dan ook op om ons als raad goed te blijven informeren en hierin indien noodzakelijk, de juiste keuzes te maken. We willen voorkomen dat investeringen in het programma Samenleving uiteindelijk het sluitstuk worden en gaan ervan uit dat het college de raad informeert mocht dit extra financiële middelen gaan vragen.

In de bijlage is de hele begroting voor 2024 te lezen.