Dilemma’s of uitdagingen

Gerard-Marsman.jpg
Door Gerard Marsman op 16 juni 2023 om 21:00

Dilemma’s of uitdagingen

Regelmatig krijg ik de vraag uit mijn omgeving of ik het gemeenteraadslid zijn nog wel leuk vind. Al die dilemma’s, al die lastige keuzes wetende dat er altijd inwoners zijn die het niet eens zijn met je beslissing en dat soms ook laten blijken. Mijn antwoord is steevast, als ik aan het raadslidmaatschap geen plezier meer beleef, dan stop ik direct met deze hobby. Eigenlijk praat ik liever over uitdagingen dan over dilemma’s. Het grootste gedeelte van de besluiten worden echter unaniem genomen, maar eerlijk is eerlijk er zijn ook dossiers die minder eenvoudig liggen. Voor het zomerreces komen we o.a. nog te spreken over Kindplein Oost, flexwoningen aan de Sportlaan, windenergie en de verkeerssituatie rond Ommen.

Windmolens

Voor 1 juli moet de gemeente Ommen zoekgebieden aanwijzen waar we onze windmolens willen plaatsen. Of we ze willen plaatsen is eigenlijk geen discussie meer. Met alleen zon op dak gaan we het niet redden en om te voorkomen dat we te snel landbouwgronden omzetten naar zonnevelden is voor de ChristenUnie windenergie zeker een optie. Voordeel is ook dat energie uit wind en zon complementair aan elkaar zijn, Een mix van beide is het meest effectief. Uit een onderzoek zijn er drie potentiële zoekgebieden benoemd die in meer of mindere mate in aanmerking komen.

Voor de ChristenUnie is het belangrijk dat we ook voor het opwekken van windenergie streven naar eigen regie en lokaal eigendom. We zijn voorstander van het oprichten van een lokale energie corporatie waarbij de opbrengsten ten goede komen aan inwoners van de gemeente Ommen die graag willen verduurzamen, maar daar nauwelijks mogelijkheden voor hebben. Een motie daarover is vorig jaar door ons ingediend aan aangenomen. Inwoners die te maken krijgen met windmolens in hun achtertuin moeten in ieder geval mee kunnen profiteren. Dus niet alleen de lasten, maar ook de lusten.

Verkeersontsluiting Ommen

In juli 2021 is er een besluit genomen dat er een ‘knip’ komt op de Vechtkade en in de Pr. Julianastraat via een beweegbare afsluiting. Dat besluit is besproken met diverse organisaties en inwoners en daaruit is een alternatief voorstel gekomen om de ´knip´ niet aan te brengen in de Pr. Julianastraat maar het stuk tussen de A.C. van Raaltestraat en Vrijthof van noord naar zuid éénrichtingsverkeer te maken. De fractie van de ChristenUnie is van mening dat we nu door moeten pakken. De knip op de Vechtkade is een must, met deze maatregel gaan we ruim 30% minder motorvoertuigbewegingen op de Vechtkade krijgen en dit is verkeer wat alleen maar door Ommen heen wil rijden, maar niet in Ommen hoeft te zijn. Het éénrichtingsverkeer maken van een klein stukje van de Pr Julianastraat zal er voor zorgen dat er fors meer motorvoertuigbewegingen zullen zijn in vergelijking met de ‘knip’. Dit zal direct ook negatieve gevolgen hebben voor het beruchte knooppunt bij de brug waar iedereen het over heeft in Ommen. Het alternatief zet ook een streep door de snelfietsroute op de Pr. Julianastraat en bussen zullen minder frequent kunnen rijden. Op moment van schrijven is onze fractie zich nog aan het beraden over haar standpunt.

Wie overigens met ons mee wil praten over deze of andere onderwerpen is altijd welkom. Voor meer informatie: fractie@ommen.christenunie.nl

Gerard Marsman,

Raadslid, ChristenUnie Ommen