Vitaal platteland regel je met elkaar

Jan Westert, nr 9
Door Jan Westert op 9 mei 2023 om 20:20

Vitaal platteland regel je met elkaar

Plattelandsontwikkeling is een urgent thema. Dat heeft te maken met de grote opgaven, die op het platteland afkomen. De schaarse ruimte gaat een grote spelen. Gemeente, waterschap en provincie zullen de komende jaren met grote opgaven aan de slag gaan. Als ChristenUnie Ommen willen we niet afwachten wat er op ons afkomt, maar gaan graag het gesprek aan over de gevolgen voor de plattelandsontwikkeling. Een vitaal platteland met leefbare dynamische kernen vraagt om input van onderop.

Waar moet je aan denken bij plattelandsontwikkeling. Hoe zorgen wij voor een robuust watersysteem om water vast te houden voor perioden van droogte. Wat betekent de ‘slag om het drinkwater’ in de nabije toekomst voor ander gebruik. Minder uitstoot van emissie van broeikasgassen los je niet op regelgeving alleen, maar vraagt concrete inspanning met inwoners. Biodiversiteit en natuur blijven stevige onderwerpen. Dan is het beter om van onderop input van inwoners te benutten dan af te wachten.

Energie en wind
Dat geldt ook voor de energietransitie. Als het gaat om energie zal de gemeente op enige termijn uitvoering moeten geven aan zoekgebieden voor wind. Het is nodig om daar vroegtijdig het gesprek over aan te gaan, omdat de energietransitie gestaag voortgaat. Wat de ChristenUnie betreft willen we in die transitie ook graag inwoners laten profiteren in de opbrengst. Dat gaat beter door aan te sluiten bij plannen en voornemens die er leven onder de bevolking.

Perspectief voor de boer
Bij plattelandsontwikkeling hoort ook toekomstbestendig perspectief voor boeren. Dat kun je ook zeggen over natuurherstel. Ook wat dit betreft is vooruit denken belangrijk. We luisteren graag naar inbreng van inwoners. Het zijn beleidsdoelen die niet buiten en zonder inwoners en organisaties geregeld kunnen worden. Het gemeentebestuur bereidt plannen voor, de raad moet plannen beoordelen, maar daar kunnen we goed uw input bij gebruiken. Dat helpt het politieke debat over deze thema’s verder.

Het gaat natuurlijk ook over de leefbaarheid van de kernen en buurtschappen in Ommen. Daar horen dorpsvisies bij, maar dat is te smal. De sociaal-economische kwaliteit van het platteland gaat over meer.

Samen aan de slag
De afgelopen tijd hebben we als fractie en bestuur met elkaar van gedachten gewisseld hoe we die wisselwerking tussen inwoner en raadsleden beter kunnen organiseren. Dat lukt niet door een paar partijbijeenkomsten te houden. Daar heb je meer gesprekken en contacten voor nodig met inwoners. Zo concreet mogelijk en nabij. Via contact met de plaatselijke belangen, maar ook met inwoners door een werkbezoek, keukentafelgesprek, of een ontmoeting rond een concreet initiatief. Vertel ons wat de moeite waard is, vertel waar vragen over gaan. Dan kunnen we daar met elkaar het gesprek over voeren. Zo krijg je als partij oog voor wat er leeft. De ChristenUnie wil graag de input voor het thema vitaal platteland ophalen op bezoek in kernen en buurtschappen.

Nodig ons ook uit
Het wordt een stuk gemakkelijker als u als inwoner, initiatiefnemer, gespreksgroep ons zelf uitnodigt. Wie het eerst komt, staat vooraan in de rij. Meldt maar bij ons secretariaat of neem gewoon contact op met een van de raadsleden of bestuursleden van de ChristenUnie Ommen. Er wordt veel gesproken over afstand van de politiek tot de burger. Wil je dat veranderen, moet je met elkaar in gesprek over wat er leeft. uitdagingen. Een vitaal platteland begint immers met vitale gesprekken en goede ontmoetingen.

Jan Westert is voorzitter van de ChristenUnie Ommen (jan@westert.nl)