Tweede Kamerlid Don Ceder bezoekt Larcom Ommen

Marleen Hemstede.jpg
Door Marleen Hemstede op 11 september 2022 om 19:46

Tweede Kamerlid Don Ceder bezoekt Larcom Ommen

Op vrijdagochtend 9 september heeft Tweede Kamerlid Don Ceder een werkbezoek gebracht aan werk- leerbedrijf de Larcom in Ommen. In de aanwezigheid van o.a. wethouder Bart Jaspers Faijer, statenlid Jan Westert, fractievoorzitter Marleen Hemstede en Piet Adema liet Don zich bijpraten. De Larcom is een zelfstandig leer-werkbedrijf die gemeenten helpt om uitvoering te geven aan de participatiewet door inwoners te ontwikkelen en naar werk te begeleiden. Ook biedt Larcom beschut werk.

De Larcom doet dit vanuit een zelfstandige stichting waarbij het bedrijf in staat is om een divers aanbod te kunnen leveren voor gemeenten. Hiermee is zij een uniek werkbedrijf ten opzichte van andere sociale werkvoorzieningen in gemeenschappelijke regelingen.  Larcom heeft door haar structuur een heldere bestuurlijke afbakening. Ook de gemeente Ommen werkt nauw samen met de Larcom.

Als ChristenUnie Ommen vinden we het belangrijk dat ieder mens mee kan doen in de samenleving op zijn of haar eigen niveau en waar mogelijk gestimuleerd worden om zich verder te ontwikkelingen. Het hebben van een adequate arbeidsmatige daginvulling of werk levert een belangrijke bijdrage aan zingeving en welzijn. Daarmee heeft het ook een preventieve werking om oplopende maatschappelijke (zorg)kosten te beperken.

Tijdens het gesprek is er gesproken over de landelijke beperkte uitstroom naar het bedrijfsleven van mensen uit de participatiewet. Dit terwijl personeelstekorten overal zichtbaar zijn. Signalen over organisaties die mensen met arbeidsvaardigheden niet laten door- of uitstromen omdat eigen bedrijfsvoering daardoor wordt belemmerd, vragen om aanpassingen in het subsidie- en financieringssysteem.  Door aanpassingen te realiseren die zich meer richten op het realiseren van door- en uitstroom van deelnemers met ontwikkelperspectief maar ook het realiseren van goede plekken voor mensen die op hun maximale groeivermogen zit, verwachten we dat de toeleiding beter gerealiseerd kan worden.

Een ander aandachtspunt wat is meegegeven was meer aandacht aan het ‘ simpel switchen’. Deelnemers die de volgende stap nemen in hun ontwikkeling moeten erop kunnen vertrouwen dat, als onverwachts een stapje terug moet worden gedaan, er nog steeds een beroep kan worden gedaan op eerder ontvangen inkomensondersteuning. Deze terugvaloptie vraagt meer aandacht, waardoor het ook gemakkelijker wordt om stappen te zetten naar het bedrijfsleven. De stap naar werk moet ook daadwerkelijk lonen. Om dit te realiseren zijn er pilots nodig waarin ook wordt samengewerkt met bijvoorbeeld het UWV en de belastingdienst om te onderzoeken hoe dit het beste gerealiseerd kan worden. Die vragen zijn ook meegegeven aan Don Ceder. Hij wil zich namens de ChristenUnie graag hiervoor inzetten. Zou dan een pilot in het Vechtdalverband niet een geweldige mogelijkheid en uitdaging zijn? Larcom wil, wij willen en nu nog even de regels in Den Haag ombouwen. “Bied mensen mogelijkheden. Dat is de uitdaging waar we voor staan: arbeidsmatige werken met zorg voor een goed vangnet.”

Marleen Hemstede, Fractievoorzitter ChristenUnie Ommen

Labels: