De vakantieperiode

Marleen Hemstede.jpg
Door Marleen Hemstede op 17 augustus 2022 om 19:10

De vakantieperiode

De vakantieperiode, een tijd waar veel mensen even een pas op de plaats kunnen maken. Tijd om een boek te lezen, te sporten of te recreëren. Even tot rust komen en het gejaag en gejakker van alledag achter je laten.

Kunnen we dat eigenlijk nog? Echt tot rust komen? In een 24 uurs economie waarin alles doorgaat?  Tijdens mijn vakantie in Noorwegen stond ik versteld van de rust van de natuur, prachtige fjorden, houten huisjes maar ook van de mensen. Elkaar ruimte latend op de weg. Geen middelvingers, gemopper of getoeter. Wat een verademing.

Ik las het boek van Gerrit Jan Hesselink ‘Een weg door het leven’. Hij schrijft o.a. over verdraagzaamheid met als voorbeeld het intrekken bij je schoonouders als je vroeger net was gehuwd. Toen een logische keuze maar vandaag de dag?

Wat is er eigenlijk over van die verdraagzaamheid? Het individuele ‘ik’ staat zo vaak centraal.  Je eigen wensen en dromen naleven door volle agenda’s met werk, sport en studie. Het klinkt zo mooi maar in het nastreven hebben we vaak geen tijd meer voor andere mensen en dingen. Reageren we sneller geïrriteerd als zaken tegenzitten. We ploffen ‘s avonds op de bank en hebben geen energie meer voor gezamenlijke activiteiten die het ‘wij’ stimuleren. Maar maakt dat ons uiteindelijk juist niet zwakker? Als je geïsoleerd komt te staan door ziekte of tegenslag en je moet in je eentje opboksen tegen iets wat groter is als jezelf? (Bijv. de toeslagenaffaire). Heb je dan niet juist anderen zo hard nodig om je op te beuren of een gezamenlijk geluid te kunnen laten horen?

Ook veel uitdagingen van deze tijd zoals duurzame energieopwekking, zorg en betaalbaar wonen vragen om de handen ineen te slaan en dat vraagt tijd.

Als ChristenUnie geloven we dat er kracht zit in de samenleving.  We kunnen elkaar versterken met kennis en vaardigheden. Waar ideeën en inzet wordt gebundeld komen mooie projecten tot stand. Een mooi voorbeeld hiervan is het collectief particulier opdrachtgeverschap (CPO) Lemele. Samen de handen ineen om betaalbare woningen te kunnen bouwen. Naar aanleiding van een partijbijeenkomst voor jongeren werd duidelijk dat ook in Ommen zelf behoefte is aan een CPO. Projecten als dit vragen doorzettingskracht en soms een lange adem. Enige kennis van de ambtelijke wereld is dan vaak ook helpend. Het vraagt van de overheid een dienstbare en faciliterende houding en het ook out of the box denken over wat mogelijk is. Als ChristenUnie willen we investeren in de jongeren en worden dit soort initiatieven aangemoedigd. Het is dan goed om te zien dat de wens voor een CPO  nu ook in Ommen opvolging lijkt te krijgen met mensen die hierin willen ondersteunen en helpen.

In gesprek
Als ChristenUnie Ommen zijn wij met jongeren in gesprek over diverse politieke thema’s. We horen wat hen bezighoudt, wat ze belangrijk vinden in Ommen en gaan in gesprek over het belang van (christelijke) politiek voor de toekomst. In oktober willen we graag voor hen een bijeenkomst houden over het thema huisvesting. We gaan o.a. in gesprek over de ontwikkelingen en de huidige uitdagingen. Mocht je het leuk vinden om aan te sluiten? Stuur gerust een mailtje of appje of volg de ontwikkelingen via www.ommen.christenunie.nl.

Marleen Hemstede
Marleen.hemstede@ommen.nl