Huisvesting basisschool Ommerkanaal

CNSmaandag 26 oktober 2015 20:52

In de raadsvergadering van 17 september jl. lag het voorstel op tafel om € 135.000 vrij te maken voor de verbouwing van de basisschool Ommerkanaal. De bedoeling is dat de zolderruimte wordt omgebouwd tot een extra leslokaal.

Het is eigenlijk heel bijzonder dat in deze tijd een school middelen vraagt om haar aantal leslokalen uit te breiden. We zien voor alle basisscholen in Ommen en zeker in enkele buitengebieden dat scholen te maken hebben met stabilisatie of zelfs krimp van het aantal leerlingen. CNS Ommerkanaal vormt daarop een uitzondering. Het aantal leerlingen op deze school stijgt elk jaar. Waren dat er in 2011 nog 51, het afgelopen seizoen 2014/2015 waren dat er 76 en voor het huidige seizoen zijn dat er 86. De verwachting is dat het aantal leerlingen verder kan groeien naar boven de 90. Om een indruk te geven, de kleutergroep bedroeg afgelopen seizoen maar liefst 28 leerlingen.

De reden waarom deze school zo groeit heeft te maken met een nieuw opgezette onderwijsmethode die zeer goed aanslaat en waarbij er o.a. veel aandacht is voor leerlingen met een zogenaamd rugzakje. CNS Ommerkanaal heeft intussen twee keer het predicaat ‘Excellent’ toegekend gekregen en ook die prestatie trekt nieuwe leerlingen aan uit zowel Ommen als Dedemsvaart.

De school barst dus uit haar voegen en de urgentie is hoog. Een ander aspect wat meespeelt, is dat CNS Ommerkanaal ook graag een duurzaam gebouw wil. De huidige energielabel is C en er zijn problemen met de klimaatbeheersing. Juist op dit punt doet zich de kans voor dat de Stichting Duurzaam Ommerkanaal subsidie beschikbaar wil stellen om de school duurzamer te maken. Voorwaarde is wel dat dit bedrag uiterlijk 31 december 2015 besteed moet zijn.

Gemeenten zijn verplicht om uitbreidingen van scholen te bekostigen, dit in tegenstelling tot onderhoud van scholen wat sinds 1 januari van dit jaar ligt bij de schoolbesturen zelf. Voorwaarde is wel dat er een gedegen plan aan ten grondslag ligt en dat deze plannen voor het aankomend jaar worden ingediend in uiterlijk februari van het lopende jaar. Het plan kan dan beoordeeld worden, in de Kadernota als richtinggevend worden opgenomen, gevolgd door de begroting in het najaar waar dan ook echt de middelen worden vastgesteld. CNS Ommerkanaal heeft deze route niet gevolgd, de gemeenteraad wordt dus tegen de afspraken in toch gevraagd om middelen beschikbaar te stellen.

De fractie van de ChristenUnie vindt dat we enerzijds die afspraken niet voor niets maken. We vinden het jammer dat het college in het geval van CNS Ommerkanaal niet de juiste weg heeft bewandeld. Dit terwijl de school ook eind 2014 de plannen al wel in haar hoofd had zitten.

Er zou een precedent werking vanuit kunnen gaan. Zo is het bekend dat de Sint Bernadus school ook om middelen vraagt. Anderzijds, zagen we ook in dat er zich een unieke kans voordeed, omdat de Stichting Duurzaam Ommerkanaal maar liefst € 40.000,= in deze school wil steken. Het was voor CNS Ommerkanaal ook niet zozeer de vraag of we hier middelen voor vrij wilden maken, maar veel meer wanneer. Dat de urgentie hoog is hebben wij ook met eigen ogen gezien toen we de school bezochten afgelopen voorjaar.

Ook enkele andere partijen hadden moeite met de procedure, maar uiteindelijk is de gehele raad unaniem akkoord gegaan met het beschikbaar stellen van € 135.000,= voor CNS Ommerkanaal.