Reces, tijd voor reflectie

flowers-276014_1280.jpg
CU logo onder elkaar blauw.png
Door ChristenUnie Ommen op 14 augustus 2023 om 21:22

Reces, tijd voor reflectie

In de Nederlandse politiek staat een deel van de zomer vaak gelijk aan ‘het reces’. Even een tijdje geen vergaderingen, maar rust om de batterij weer op te laden. Ook om tijd met familie en vrienden door te brengen. Dat is goed omdat het er vaak niet van komt om rust te nemen in de drukte van werk en daarnaast het raadswerk. Het reces biedt ook ruimte om terug te kijken op de maanden voor het reces. Het hoogtepunt voor de zomer was de kadernota.

In de kadernota staat wat er in de begroting van 2024 moet komen. De vergadering over de kadernota is het moment om als partij de visie voor Ommen neer te zetten. En dat hebben we gedaan. We willen een leefbaar plateland, kernen en buurtschappen. Zo willen we dat er blijvend ingezet wordt op voorzieningen en sociale kwaliteit. Daarnaast heeft ook wonen onze aandacht. Ook in het de kernen zien we vraag naar woningen bijvoorbeeld voor starters. Daar moet op ingezet worden de komende tijd.

Natuureducatie
We hebben ook aandacht gevraagd voor natuureducatie. Natuurbeleving is één redenen waarom toeristen naar Ommen komen. Daarom moeten we goed met de natuur omgaan. Dat begint al van kleins af aan met natuureducatie. Daarnaast willen we dat er ingezet wordt op natuurbehoud. Dat hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn. Natuurbehoud kan bijvoorbeeld door bij nieuwbouwprojecten de bomen zoveel mogelijk te sparen.

Ook hebben we blijvende aandacht gevraagd voor goede zorg aan jong en oud. Eenzaamheid neemt toe bij zowel ouderen als jongeren. Het omkijken naar elkaar is belangrijk. Bij jongeren zien we bijvoorbeeld meer mentale problemen. Adequate hulp en ondersteuning zijn voor hen belangrijk. Ook de geplande bezuinigen in de ouderenzorg stemt tot nadenken. Dat bepaalde dan ook de insteek van onze fractie: waar willen we op inzetten? Eén van de dingen die we bijvoorbeeld willen realiseren door de inzet van buurtkamers is het omzien naar elkaar. Het was dan ook goed om te zien dat onze motie voor buurtkamers in Ommen en in de kernen steun kreeg van een meerderheid van de partijen.

Armoedebestrijding
We weten ook dat er financieel moeilijkere tijden aan zitten te komen voor gemeenten. We vinden daarom dat er niet in ‘leuke’ extraatjes geïnvesteerd moet worden die jaarlijks extra op de begroting drukken. We moeten in de juiste dingen investeren. Dat betekent keuzes maken. Als ChristenUnie willen we juist investeren in een samenleving die omziet naar elkaar. Dat statement hebben we ook afgegeven tijdens de behandeling. We willen niet dat straks de financiële klappen vallen op het gebied van de zorg of armoedebestrijding.

Lokaal isolatieprogramma
Op het gebied van duurzaamheid willen we ook graag stappen zetten. Zo willen ons blijven inzetten voor een lokaal isolatieprogramma. Daarmee hopen we dat isolatie van woningen makkelijker wordt. Dit draagt bij aan energiebesparing maar bespaart natuurlijk ook geld. Dat is met onzekere energieprijzen ook een belangrijk aandachtspunt geworden de afgelopen tijd.

Als ChristenUnie Ommen willen we kort gezegd inzetten op een duurzame samenleving waarin mensen naar elkaar omzien. Daar gaan we na het reces mee verder met ook de blik al voorzichtig gericht op 2024.

Gerrit Jan Ekkelkamp, raadslid ChristenUnie Ommen