Werk aan het landelijk gebied

Jan Westert, nr 9 Marleen Hemstede.jpg
Door Jan Westert, Marleen Hemstede op 2 mei 2023 om 20:30

Werk aan het landelijk gebied

Het platteland is meer dan ooit in beweging. Want we moeten in Nederland stikstof en broeikasgassen verminderen en water- en bodemkwaliteit en biodiversiteit verbeteren. Stuk voor stuk complexe natuur- en klimaatopgaven die het platteland direct raken! In het Provinciaal Programma Landelijk Gebied (PPLG) van Overijssel wordt samen gebracht. In Vilsteren is er al een pilot aan de gang met zo’n gebiedsgerichte aanpak. Het gaat om de opgave natuur, klimaat en stikstof, het bieden van kansen aan de landbouw en de zorg voor een sociaal economisch sterk gebied. In de laatste Statenvergadering was er brede steun voor dit programma. De ChristenUnie is blij met deze voortvarende aanpak. Niet wachten maar doen.

In 2019 werd duidelijk dat de stikstofproblematiek maar op één manier opgelost kan worden, namelijk door vermindering van de uitstoot. Vier jaar later zijn we niet verder. Dat is zorgelijk. Stikstofuitstoot en afname van de biodiversiteit horen bij elkaar. Wanneer de biodiversiteit afneemt neemt de kwaliteit van leven op onze aarde af. Deze schade is ook schadelijk voor de gezondheid van de mens. De ChristenUnie is blij dat met de PPLG aanpak op gebiedsniveau. De combinatie van de doelen stikstof, water en klimaat en de sociaal-economische kwaliteit van het platteland en een goed toekomstperspectief voor (boeren)bedrijven is heel goed. Het een kan niet zonder het andere. Alle sectoren moeten bijdragen. Alle inwoners samen hebben een problemen op te lossen. Bijvoorbeeld omdat deels via ons belastinggeld ecosysteemdiensten worden beloond. En deels gewoon in de winkel, omdat producten door extensivering van de bedrijfsvoering wat duurder worden.

Toekomstbestendig
De uitvoering zal taai zijn. Verandering is altijd taai en zorgt voor onzekerheid. Onzekerheid moet je zo kort mogelijk laten duren. Daar hebben we het Rijk voor nodig. Overijssel heeft dat haarfijn aangegeven. Als niemand weet wat de normen voor extensivering zijn, waar moet je dan op sturen? Gelijktijdig is het nodig stappen te zetten. Rekken helpt niemand. De natuur niet, de woningbouw niet, verbreding van een dodenweg niet en het helpt de boeren al helemaal niet. Een toekomstbestendig bedrijf moet weten wat de toekomst brengt. Je kunt geen financiering voor nieuwe ontwikkelingen krijgen als je niet aan de bank kunt vertellen welke toekomst de agrarische sector in jouw gebied heeft. De provincie heeft tot 2035 nodig om deze plannen te verwezenlijken. De ChristenUnie kan daarmee instemmen, mits we ook echt aan de slag gaan. Toekomst is gebaat bij duidelijkheid, we staan nu op slot en dat willen we niet langer. Treuzelen maakt niemand blij. Daarom is de ChristenUnie tevreden met het Overijsselse plan en met een helder financieel plaatje. Plannen maken is één, maar er moet ook boter bij de vis komen. Alleen zo komen we er uit!

Constructief
De werkwijze geeft Overijssel geeft een enorme voorsprong. Het past ook bij Overijssel. Uiteindelijk moet het van onderop komen door constructief met elkaar om tafel te zoeken naar oplossingen. De ChristenUnie is blij met de mogelijkheid van voorfinanciering en het grondfonds van 110 miljoen dat op initiatief van de ChristenUnie tot stand is gekomen. We lopen niet weg voor de grote opgave, maar gaan de uitdaging aan. In Ommen hebben we PPLG ook geagendeerd en als partij en fractie gaan we graag met u in gesprek.

Marleen Hemstede en Jan Westert resp. fractievoorzitter te Ommen en statenlid van de ChristenUnie