IJdelheid der ijdelheden

Gerard-Marsman.jpg
Door Gerard Marsman op 26 november 2022 om 17:01

IJdelheid der ijdelheden

De gemeenteraad van Ommen heeft onlangs de begroting voor volgend jaar vastgesteld. Dit keer was dat extra spannend, omdat er een nieuwe raadsperiode is begonnen. Veel nieuwe plannen zijn aan het lopend beleid toegevoegd.

Vier grote opgaven
Plannen zijn er genoeg. De vier grote opgaven waar we (verder) aan willen werken zijn een sterke verbetering van de dienstverlening. Ommen moet zich nog sterker ontwikkelen als een regie/netwerkgemeente. We zien graag een verbetering van zorg en welzijn, o.a. een goed lopend Samen Doen Team en tenslotte willen we onze ambities vastgelegd in de Omgevingsvisie ‘Ommen Jouw Toekomst’ verder gaan waarmaken, o.a. woningbouw, energietransitie, de ontsluiting van Ommen, vitaal platteland.

Donkere wolken
Tegelijk met het maken van al deze plannen pakken er zich donkere wolken samen boven onze wereld die ook Nederland en onze gemeente raken. Op dit moment zijn er 89,3 mln mensen op de vlucht. Grote stromen vluchtelingen komen op Europa af, ook op Nederland. De ChristenUnie vind het goed dat de gemeente Ommen hier haar verantwoordelijkheid pakt. Zo konden we al 190 Oekraïense vluchtelingen opvangen in de Imminkhoeve, In oktober een crisisnoodopvang voor 40 asielzoekers in het gemeentehuis en vanaf 7 november tot maart volgend jaar heeft de gemeente Ommen toegestemd in de crisisnoodopvang van 48 asielzoekerskinderen.

Energiearmoede
Intussen constateren we dat er aan de prijs voor vrijheid ook echt een prijskaartje hangt. Als gevolg van de oorlog in de Oekraïne schieten de energieprijzen omhoog en in het kielzog stijgen alle prijzen mee, waardoor de inflatie in Europa op recordhoogte staat. De inschatting is dat 30% van alle huishoudens te maken krijgt met energiearmoede. Alle ogen worden gericht op de overheid. Die kwam dit jaar al met een energietoeslag van € 1300,= voor inkomens tot max 120% van het sociaal minimum. Onlangs volgde een goed bedoelde, maar niet goed doordachte, 2x € 190,= toeslag voor elk huishouden voor de maanden november en december en vanaf volgend jaar gaat het energie plafond in werking. Desondanks, voor bepaalde huishoudens, ook onder de middeninkomens, kan het nog steeds een te grote last zijn. In de raad van 10 november jl. was de ChristenUnie mede indiener van een motie om een stelpost ‘noodfonds energiearmoede’ in de begroting van 2023 op te nemen ter grootte van een bedrag van € 500.000,=. Belangrijk is dat het niet weer generieke maatregelen worden, maar hele gerichte acties waar mensen geholpen worden die deze hulp ook echt nodig hebben. Wat dat betreft zijn we ook blij dat de kerken willen doorgaan met hun initiatief ‘Ommen geeft warmte’.

Welzijn boven welvaart
Wijken opknappen, inwoners sneller bedienen, een efficiëntere organisatie, een weg hier, een fietstunnel daar of een voetpad verbreden, veel zaken die streven naar een hoger welvaartsniveau. In feite zijn het nietige zaken zeker als je ziet hoe hard onze samenleving geraakt wordt door de laatste ontwikkelingen. De wijze koning Salomo noemde dat in het boek Prediker ‘ijdelheid der ijdelheden’. Hij had gelijk, we streven als mens naar perfectie tot in detail, maar vergeten we daarbij niet om ook om ons heen te kijken? Elk mens is waardevol, iedereen moet mee kunnen doen. Wat betreft de ChristenUnie Ommen geldt nog steeds het motto: Welzijn boven welvaart.

ChristenUnie Ommen
Gerard Marsman, raadslid