Coalitieakkoord Ommen op hoofdlijnen

Ondertekenen Coalitie Akkoord - Juni 2022.jpg
CU logo onder elkaar blauw.png
Door ChristenUnie Ommen op 7 juni 2022 om 20:15

Coalitieakkoord Ommen op hoofdlijnen

Ommen is een prachtige gemeente, waar het prima wonen is, maar we kennen ook de nodige uitdagingen. Denk hierbij aan Wonen, Zorg en Duurzaamheid, maar ook aan de kwaliteit van dienstverlening. In het coalitieakkoord geven we aan WAT we voor onze inwoners en bedrijven de komende vier jaar willen bereiken en hoe we Ommen toekomstbestendig, sociaal en duurzaam houden. Een goede dienstverlening aan onze inwoners en bedrijven staat daarbij voorop.

Op 14 april heeft de LPO aan Klaas Agricola gevraagd als formateur op te treden voor de vorming van een college bestaande uit de partijen LPO, CDA en CU. De coalitie kiest voor een coalitieakkoord op hoofdlijnen, met het karakter van een lange termijn agenda voor de komende jaren.

We richten ons op een toekomstbestendige en duurzame ontwikkeling van onze gemeente, waarbij we dienstbaar zijn aan onze inwoners en bedrijven. Om dit te bereiken onderscheiden we in dit akkoord vier grote opgaven:

1. Het op orde brengen van de dienstverlening aan onze inwoners en bedrijven
  2. Het verbeteren van Zorg en Welzijn voor inwoners
  3. Het realiseren van de ambities en opgaven uit Omgevingsvisie Ommen Jouw Toekomst
  4. Het verder ontwikkelen van de organisatie Ommen 4.0

We bouwen voort op het beleid dat de afgelopen jaren is ingezet en de komende jaren een vervolg krijgt. De ambities uit de Omgevingsvisie Ommen Jouw Toekomst, zoals die eind 2021 unaniem door de raad is vastgesteld, bieden de stip op de horizon. De realisatie van de ambities en opgaven uit de omgevingsvisie vragen de komende vier jaar om stevige keuzes. Dit geldt onder meer voor de: ontwikkeling sociaal domein, implementatie Omgevingswet, Regionale Energiestrategie (RES), ontwikkelperspectieven voor het landelijk gebied, woningbouwopgave en het bieden van perspectief aan onze inwoners en specifieke doelgroepen om in onze gemeente te kunnen wonen. Europese Unie, Rijk en provincie bepalen daarbij mede de kaders waarbinnen we als gemeente kunnen handelen.

Niet alles is te voorzien! De komende vier jaar komen er nieuwe vraagstukken op de agenda waarover we in dit coalitieakkoord geen afspraken hebben gemaakt. Ook de monitor en tussentijdse beoordeling van het beleid en de uitvoering ervan kan aanleiding geven tot bijstellingen waarin dit akkoord niet voorziet. Dergelijke opgaven en bijstellingen bespreken, we met respect voor elkaars standpunten, in de coalitie en in de raad.

De uitvoering van dit coalitieakkoord pakken we samen en in participatie met onze inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties op. Het nieuwe college werkt de afspraken uit dit akkoord de komende vier jaar uit in concrete plannen en programma’s, deze bespreken in de raad.

Het volledige Coalitieakkoord kunt u vinden in de bijlage.

Labels: ,