ChristenUnie Ommen op bezoek bij CPO LemeleWoont - een werkbezoek met een mooi resultaat.

Bezoek 2022 CPO LemeleWoont.JPG
CU logo onder elkaar blauw.png
Door ChristenUnie Ommen op 12 maart 2022 om 20:00

Op vrijdag 4 februari zijn een aantal leden van de ChristenUnie Ommen op bezoek geweest bij Joost Ellenbroek en Derk Jan Laanbroek. Als bestuurder en vastgoedadviseur zijn ze nauw betrokken bij de vereniging LemeleWoont, een Collectief Particulier Opdrachtgeverschap in Lemele die als doel heeft om duurzame en betaalbare woningen voor inwoners van Lemele mogelijk te maken.

Tijdens dit werkbezoek op de Lemeler Esch werden de leden van de ChristenUnie bijgepraat over hoe inwoners uit Lemele krachten hebben gebundeld om betaalbaar wonen in de eigen kern mogelijk te maken. Ook de obstakels waar de initiatiefnemers tegenaan liepen kwamen aan de orde.

Naar aanleiding van dit werkbezoek zal op initiatief van de ChristenUnie en in samenwerking met andere partijen, in de raadsvergadering van 10 maart een verzoek (motie) worden ingediend voor ontwikkeling van een revolverend CPO-fonds. Zo kunnen CPO-projecten in de toekomst een extra zetje krijgen om goed op te kunnen starten.

CPO

Het CPO houdt in dat een groep mensen een aantal kavels koopt hierop zelf woningen op maat gaat bouwen. Vooral voor de jongeren die graag willen blijven wonen in het dorp waar ze zijn opgegroeid of ouderen die binnen het dorp op zoek zijn naar een wat kleinere levensbestendige woning kan een CPO een uitkomst zijn. Ook werd er stilgestaan bij de diverse soorten CPO’s die mogelijk zijn. De ChristenUnie is onder de indruk van het vele werk wat er is verzet. Ook de huidige bouw en schetsen van de nieuwe woningen beloven veel goeds. Helaas ging het het pad niet altijd over rozen en is er ook stil gestaan bij de belemmeringen. Joost en Derk Jan vertelden dat het ontbreken van financiële middelen voor de benodigde investeringen zoals het opzetten van een stichting en een goede businesscase. Dit heeft een vlotte doorstart belemmert net zoals subsidieaanvragen die werden afgewezen omdat het potje al leeg was.

De ChristenUnie vindt vitale kernen in Ommen belangrijk. Ook starters moeten in de mogelijkheid worden gesteld om duurzaam en betaalbaar te kunnen bouwen. Door gezamenlijk te bouwen kunnen kosten worden uitgespaard, de onderling saamhorigheid verhoogd en krijgen inwoners de kans om in hun eigen stad of kern te blijven wonen. Kortom een win-win situatie. In het najaar vastgestelde woonbeleid heeft de ChristenUnie gevraagd om als gemeente CPO-beleid verder uit te werken en inwoners te ondersteunen en te faciliteren.