Een toekomst vol hoop

Jan Westert, nr 9
Door Jan Westert op 11 december 2021 om 14:53

Een toekomst vol hoop

Vandaag de dag is er, meer dan ooit, behoefte aan hoop en een toekomstgericht politiek verhaal. We leven in een tijd van crises op het gebied klimaat, energie en voedsel. Van toenemende sociale verschillen tussen mensen en van polariserende verhoudingen. De bestrijding van corona zorgt voor spanningen tussen groepen burgers. Met dat beeld in ons achterhoofd werkt de ChristenUnie toe naar de gemeenteraadsverkiezingen. Politiek gaat over de dingen van alle dag. Politiek is ook duiding van je idealen en kernwaarden.

Samen recht doen is de titel van ons programma voor 2022. Samen recht doen is ook een korte karakterisering van de kernwaarden van de ChristenUnie. We streven naar een samenleving waar verbinding is en waar mensen recht wordt gedaan door de overheid. Als christelijk sociale partij zitten die idealen in ons bloed. Ze komen voort uit onze overtuiging. Om met Dittrich Bonhoeffer te spreken: we leven met God, in de wereld. Van die wereld willen we ons niet afzijdig houden, maar er midden in staan. Naast mensen staan. Oog hebben voor hun belangen. De ChristenUnie wil in haar politiek perspectief bieden aan een wereld in verwarring. Dat is politiek vol van hoop. Niet omdat wij denken dat de politiek en de overheid overal het antwoord op heeft en alleen goede beslissingen neemt. Als corona ons iets kan leren is het wel dat maakbare samenlevingen niet bestaan. Politiek is mensenwerk. Feilbaar!

Dienstbaar
De ChristenUnie willen dienstbaar zijn aan de samenleving. De overheid is er om te dienen. De toeslagenaffaire heeft geleerd, hoe moeilijk het is om iedereen recht te doen. Dat geldt net zo goed de juiste beslissingen op gemeentelijk niveau. Hebben we voldoende oog voor de echte vragen van burgers. Dienen is ook goed luisteren naar wat de inwoners beweegt. Bijvoorbeeld als het gaat om eenzaamheid en behoefte aan geestelijke ondersteuning. Voor de Christenunie geldt dat elk mens er toe doet. Naastenliefde is een kernwaarde in de christelijk sociale traditie van de ChristenUnie. Noaberschap. Iedere burger in Ommen mag ons aanspreken op deze christelijk sociale levensvisie.

In de ogen
Elke burger mag ons ook aanspreken op recht doen. Recht doen betekent niet dat we ieder belang kunnen honoreren, maar dat je bij besluiten je rekenschap geeft hoe algemene regels in concrete situaties uitwerken. In een rechtsstaat moet de overheid elke burger in de ogen kunnen kijken en bereid zijn haar afwegingen transparant te vertellen. Recht in de ogen kijken betekent ook in contact staan met de burgers! Juist in een digitale tijd is dat essentieel.

Het politieke debat polariseert. Wij geloven dat het gepolariseerde gesprek uiteindelijk alleen een teken van onmacht is. Samen recht doen betekent voor de ChristenUnie dat we de verbinding met anderen willen zoeken. Wie recht wil doen moet de vrede zoeken. Dat betekent niet dat er geen confrontatie kan zijn om misstanden aan de kaak te stellen. Recht doen beoogt altijd de ander te verhogen en kent een cultuur van genade. Zo doen wij ons werk, met vallen en opstaan.

Vrijheid
De ChristenUnie voor staat vrijheid. Vrijheid betekent dat we het leven kunnen inrichten in overeenstemming met onze diepste levensovertuiging. We staan voor een rechtsstaat waar ruimte is voor verschil en die opkomt voor minderheden. Kiezen voor de vrijheid van de meerderheid is geen kunst, rekeninghouden met de vrijheid van de minderheid is spannend. Dat zien we weer in een periode van corona. Onze grondwet garandeert basisvrijheden. Voor die vrijheden staat de ChristenUnie.

Duurzaamheid
Duurzaamheid is een andere kernwaarde. Er is geweldig veel aan de hand: klimaatproblematiek, grondstoffentekort, lucht- en watervervuiling. De kwaliteit van natuur en de schepping staan op spel, omdat we met ons economisch gebruik de aarde uitputten. Meer dan ooit is het nodig om het beleid duurzamer in te richten. In onze westerse wereld hebben we een levens- en consumptiestijl die ten koste gaat van arme landen en arme mensen. Van natuur die in gedrang komt en van grondstoffen die op raken. Daarom kiest de ChristenUnie ook voor duurzaamheid als lange termijn perspectief. We willen op een verantwoorde en zorgvuldige manier omgaan met wat ons gegeven is. Daarin is de kringloopbenadering een belangrijk uitganspunt en is circulair gebruik van grondstoffen van groot belang. Dat is de richting. Die vraagt veel van de samenleving en sectoren. Daarom willen ook oog hebben voor de gevolgen. Veranderingen mag je niet zomaar afwentelen op een sector of een groep.  Met oog voor draagkracht en draagvlak.

Politiek moet perspectief bieden. Niet alleen voor nu, maar juist ook voor de generatie na ons. De ChristenUnie wil bijdragen aan een toekomst vol van hoop!

Deze column verscheen in week 49, 2021 in het Ommer Nieuws

Labels: ,