Coalitievorming in Ommen 2010

dinsdag 18 mei 2010 22:55

Het overzicht van de gang van zaken.

Na de verkiezingsuitslag in maart 2010, heeft het CDA als grootste partij in Ommen, de andere partijen bij elkaar geroepen om na te gaan welke samenwerking er de komende vier jaar mogelijk zou zijn. Na voorbereiding in een klein groepje, is een openbare bijeenkomst gehouden in de raadszaal van het gemeentehuis. Iedereen kon daarbij zijn en vragen stellen.

Na die openbare bijeenkomst hebben alle partijen drie keer in besloten kring aangegeven wat zij belangrijk vonden om de komende vier jaar in Ommen aan te pakken. Onder leiding van een voorzitter “van buiten” (de heer R. Lanning) hebben twee vertegenwoordigers van de partijen (een bestuurslid en een fractielid) gesproken over het besturen van Ommen, over belangrijke projecten als het bouwen in het Havengebied, over andere uitbreidingen, over financiële zaken enzovoort. Iedereen was het er trouwens over eens dat er hoe dan ook maar drie wethouders moesten komen en misschien wel twee. Voor de ChristenUnie hebben Jaap Siertsema en Frans van der Mooren aan de gesprekken deelgenomen.

In de laatste van die drie bijeenkomsten heeft de PvdA gezegd dat het tijd werd dat het CDA als grootste partij zou onderzoeken welke partijen een coalitie zouden kunnen vormen. Niet iedereen had vooraf die volgorde voor ogen, maar kon zich vinden in het standpunt van de PvdA. Daarbij gaf de PvdA aan dat de verkiezingsuitslag hen bescheiden maakte bij de verdere coalitieonderhandelingen. De LPO sloot zich aan bij het standpunt om niet meer actief aan verdere besprekingen deel te nemen; dit betekende nog niet dat PvdA en LPO zich definitief terugtrokken uit de coalitiebesprekingen. Je zou dit misschien een soort wachtstand mogen noemen. Er bleven dus vier partijen over: het CDA, de VVD, de ChristenUnie en D66OMMEN.

In de besprekingen tussen deze partijen stonden twee onderwerpen centraal: het afronden van een mogelijk coalitieprogramma en welke wethouders. Voor het coalitieprogramma is gebruikt wat in de eerste bijeenkomsten door alle partijen is ingebracht. Het voorstellen van wethouders kostte meer moeite. Verschillende combinaties kwamen op tafel en zijn serieus besproken. Drie wethouders (bijvoorbeeld één vanuit de VVD, één vanuit het CDA en één vanuit ChristenUnie en D66OMMEN gezamenlijk), twee wethouders ….. Wat eerst een onwerkelijk voorstel leek, is toch uiteindelijk de gezamenlijke uitkomst gebleken; twee wethouders, niet namens de 4 partijen die de coalitie vormen, ook niet namens 2 van deze partijen, maar die samen met de burgemeester boven de partijen staan, onder andere om zo het dualisme meer inhoud te geven.

Vier partijen en twee wethouders, hoe doe je dat? In de loop van de gesprekken werd duidelijk dat het verstandig was om afstand te nemen van de bestaande praktijk. Dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Zeker als gespreksdeelnemers er geen twijfel over laten bestaan dat er al een goede kandidaat in beeld is. Je kunt je – terechte – mening hebben over zo’n opstelling. Je moet dan ook de vraag onder ogen zien of die mening ook een breekpunt voor deelname aan de coalitie kan betekenen. Dan moet je beseffen dat de coalitie niet tot stand komt op basis van te benoemen wethouders, maar op basis van een coalitieprogramma. En daaraan heeft iedere coalitiepartij een volwaardige en gelijkwaardige inbreng kunnen leveren. Uiteindelijk is de oplossing gevonden in het inbrengen van namen van kandidaten. Hun capaciteiten zijn gelegd naast de eisen die naar het oordeel van de coalitiepartijen in de komende raadsperiode aan het college worden gesteld. Gezamenlijk hebben de coalitiepartijen gesproken met de kandidaten en hen voorgedragen als wethouder. Op deze manier is de kandidatuur van mevrouw Ilona Lagas en de heer Ko Scheele tot stand gekomen.

Betekent dit nu dat de wethouders uit de vorige raadsperiode niet voldeden? Misschien op een enkeling na, hebben zij zich naar onze mening prima van hun taak gekweten. Maar zeker in het politieke bedrijf gaat het niet altijd om een objectief goede score.

Het coalitieprogramma is bijna klaar. Het wordt doorgerekend op de financiële haalbaarheid van voorstellen. Op 18 mei wordt een openbare afsluitende bijeenkomst gehouden waarin het coalitieprogramma wordt gepresenteerd. De aanwezigen krijgen volop gelegenheid tot het stellen van vragen. Volgens de planning vindt de installatie van het nieuwe college van Ommen plaats in de raadsvergadering van donderdag 27 mei a.s.

De ChristenUnie verwacht als een van de coalitiepartijen een constructieve bijdrage aan het belang van Ommen te hebben geleverd; stabiel en betrokken, zoals dat hoort.