ChristenUnie-prijs Plekken van Waarde voor Ralph Hamberg

P3190003.jpgwoensdag 20 maart 2019 17:32

Ralph Hamberg won met zijn foto van de zonsopgang bij de Ommermars de prijs van de ChristenUnie Ommen voor zijn Plek van Waarde. De prijs werd uitgereikt door Jan Westert, statenlid voor de ChristenUnie. “De Ommermars ontwikkelt zich tot een mooi natuurgebied. Je kunt er vanuit Ommen zo heen lopen en genieten van de zonsopgang.”
Het gebied kan nog verder ontwikkeld worden. Ralph Hamberg heeft wel tips: een mooie uitkijktoren of een zijarm van de Vecht zodat er een plek komt voor vogels en andere dieren. “Verder zou het mooi zijn dat er wilde bloemenweiden voor vlinders en libellen komen.” “De motivatie van Hamberg werkte aanstekelijk bij de fraaie foto. Daarom is gekozen voor deze plek van waarde.” aldus Jan Westert

Alle ingezonden foto’s staan tijdelijk ten toon gesteld in De Kern. Bovendien zijn ze te zien op website van ChristenUnie Ommen. “Er waren meer goede inzendingen”, aldus Westert. “Dan denk ik aan de foto van Gina van Elburg met haar motivatie over het Landgoed Junne. Junne zou veel meer aandacht moeten krijgen. Haar idee is om een historische wandeling langs alle prachtige panden te organiseren en bij elke mooie boerderij een kort verhaal te laten plaatsen op een bord met de specifieke kenmerken van die boerderij en een stukje achterliggende geschiedenis.” Dat is een perfecte suggestie. De ChristenUnie Ommen wil daar op een andere manier dit jaar een vervolg aan geven.

En uiteraard was er ook de politieke foto, aangeleverd door Gerrit Kobes.  Hij wil de geblesseerde brug in de vijver Dante-Zuid wel eens aangepakt en vernieuwd zien. En zo waren er meer fraaie foto’s uitzicht vanuit de Stadshaghen een foto van de monding van de Regge in de Vecht en een sneeuwlandschap van een vrijwilliger van Zorgboerderij De Meulenhorst in Eerde Achterbroek.

Voor de ChristenUnie Ommen biedt de fotowedstrijd een mooie invalshoek om vast te stellen welke plekken in Ommen mensen waardevol vinden. ‘Dat geeft meteen nieuwe inspiratie aan raads- en statenleden om activiteiten op af te stemmen.’ aldus Jan Westert