ChristenUnie waardeert mantelzorgers

mantelzorgzaterdag 18 maart 2017 20:45

De ChristenUnie Ommen heeft bij twee mantelzorgers in Ommen een feestelijke taart bezorgd. De mantelzorgers waren getrokken uit een grote groep genomineerde mantelzorgers, die tijdens de campagne voor de verkiezingen door Ommenaren waren aangedragen. De ChristenUnie wil daarmee haar waardering aangeven voor de grote inzet die veel mantelzorgers 'als vanzelfsprekend' leveren bij familie en bekenden.

De taarten werden bezorgd bij Zwaantje Kelder en Anita. Zwaantje Kelder (zie foto) zorgt voor haar echtgenoot, die zorg nodig heeft en bovendien staat zij ook nog klaar voor andere familieleden. Bij de aanbeveling stond vermeld: 'zij zal zeggen, dat hoeft niet, zorg is vanzelfsprekend en ik doe dat gewoon'. Toen de ChristenUnie haar belde waren dat dan ook vanzelfsprekend de eerste woorden. Tijdens het bezoek vertelde zij meer over de aandacht die dat vroeg en de beperkingen die dat met zich meebrengt. Gelukkig is er nu iemand in de buurt die even de noodzakelijk zorg overneemt, als zij een dag op bezoek wil, waardoor zo'n dagje uit naar bijvoorbeeld een zus in Dordrecht zonder stress kan plaatsvinden. Bij Anita trof de ChristenUnie een andere mantelzorger. Zij heeft alle energie nodig om een partner al jarenlang te verzorgen. Dat kan alleen met een ondersteunend netwerk. Daarnaast heeft ze te maken met de bureaucratie van de regelgeving rond werk en dagbesteding, vervoer.

Voor de ChristenUnie Ommen zijn beiden voorbeelden dat mantelzorgers ondersteuning en waardering verdienen door samenleving en politiek. De mantelzorg is onbetaalde zorg. De overheid en de gemeente moeten zich realiseren, dat daarmee heel veel geld op het sociaal domein en de zorg wordt bespaard. Bij de ChristenUnie kwam met deze actie het verhaal achter de mantelzorger nog weer eens goed op het netvlies.