Armoedebeleid en schuldhulpverlening

Marleen Hemstede.jpg
Door Marleen Hemstede op 10 maart 2024 om 14:46

Armoedebeleid en schuldhulpverlening

In april staat het armoedebeleid en schuldhulpverlening op de agenda van de gemeenteraad. Ter voorbereiding gaat onze fractie in gesprek met mensen en organisaties die hier dagelijks mee bezig zijn. Woensdag hebben we gesproken met sociaal raadslid Annette Kuijpers en stagiaire Danique van ‘ Raad en Recht’. In het gesprek hebben we gehoord over hoe ze mensen helpen en wat er nog beter zou kunnen.

Raad en Recht is het best te omschrijven als een organisatie die ondersteuning biedt aan inwoners die zitten met juridische en financiële kwesties. Annette benoemt tijdens het gesprek dat veel mensen digitaal niet echt vaardig zijn. ‘ Je social kunnen gebruiken of een formulier opzoeken en deze goed invullen zijn wel verschillende dingen’. Deze problemen gelden niet alleen voor oudere mensen maar ook jongeren en volwassenen lopen hier tegenaan. Online formulieren opzoeken en invullen is voor sommige mensen erg lastig. Ze bevatten veel en soms dubbele informatie. Die meestal allang bij organisaties bekend is. Het voorbeeld dat Annette aan Marleen Hemstede en Reinier Visser laat zien maakt dit dan ook al snel duidelijk.

Annette legt uit dat een uitgebreide aanvraag voor een toeslag kan een probleem vormen voor mensen die financiële steun nodig hebben. Hierdoor wordt er onbewust een drempel opgeworpen waardoor inwoners de toelage niet aanvragen. Ook de angst om een fout te maken en de toelage achteraf terug te betalen houdt mensen tegen. Dankzij de hulp van Raad en Recht worden deze obstakels uiteindelijk overwonnen en wordt er toch een aanvraag ingediend. Graag zou de organisatie eerder worden betrokken bij de opmaak van de formulieren zodat benodigde hulp achteraf kan worden beperkt.

Naast deze praktische problemen zien we ook dat, net als bij andere vormen van hulpverlening, er behoefte is aan een centraal punt waar mensen naartoe kunnen gaan met vragen. Niets is zo vervelend als de eerste stap zetten om dan te horen dat je ergens anders moet zijn of terug moet komen. Voor veel mensen is de drempel om hulp te vragen nog steeds hoog omdat ze graag zelfstandig willen zijn. Als dat niet lukt en er schulden ontstaan, staat schaamte vaak in de weg en wordt er pas laat om hulp gevraagd. Een laagdrempelige, veilige plek waar medewerkers goed zijn geïnformeerd en ook direct hulp kunnen bieden, zou welkom zijn.

Wilt u graag zelf in contact komen met Raad en Recht? Op https://www.raadenrecht.nl/contact vindt u alle informatie. U kunt ook langskomen tijdens de inloopspreekuren op dinsdag van 14.00 tot 15.00 uur en op donderdag van 10.00 tot 11.00 uur in de Carrousel.

Na dit bezoek zijn we in gesprek gegaan met een tweetal inwoners die vertelden over hun ervaringen. Het werd ons direct duidelijk dat het inderdaad precies zo uitpakt zoals het ons was voorgehouden. Kortom er valt zeker nog wat te verbeteren.