Niet langer pappen en nathouden

Vecht2
Gerard-Marsman.jpg
Door Gerard Marsman op 8 april 2021 om 20:36

Niet langer pappen en nathouden

‘Zeg Gerard, wanneer gaat de politiek nu eens wat doen aan die gevaarlijke verkeerssituatie bij de brug en op de Vechtkade. Dat kan toch zo niet langer?’ Meestal leg ik dan kalm uit dat we daar al wat aan doen, stapsgewijs. Een paar jaar geleden nog is de voorrangsituatie aangepast. Automobilisten vanaf de Vechtkade moeten verkeer van de Pr Julianastraat voor laten gaan. Maar die kleine stapjes werken niet. Onderzoek wijst uit dat automobilisten, ook het doorgaande verkeer, liever ronkend in de file op de Vechtkade staan, dan dat ze de rondweg pakken. Dan maar weer een volgend stapje? Weer geld er tegenaan gooien? Krijgen we zo de gewenste gedragsverandering? Hoe lang gaan we door met het pappen en nathouden?

Integraal plan
Onlangs kwam het college met een voorstel hoe de verkeerssituatie aan te pakken. Een gedurfd plan, dat moet gezegd worden. Ook een integraal plan, want de problematiek op de Vechtkade kun je niet als een alleenstaand project oppakken. Knijpen op de Vechtkade betekent automatisch meer druk op de Pr Julianastraat / Schurinkstraat. Maar als je daar ook gaat knijpen, dan moet je wel zorgen voor een veilige en snelle doorstroom via de rondweg. Dat zit allemaal in dat plan.

Amendement knip op de Vechtkade
De ChristenUnie heeft waardering voor de manier waarop het college dit onderwerp oppakt. Wij hadden direct al wel twijfels bij het eenzijdige voorstel de Vechtkade volledig af te sluiten voor autoverkeer. Welk effect heeft dat voor o.a. onze ondernemers in het centrum? Om die reden heeft de ChristenUnie een amendement ingediend, mede namens CDA en LPO, om ook de knip op de Vechtkade ter hoogte van de Markt in de consultatieronde met de inwoners als te onderzoeken optie op te nemen. Wat betekent nu dit amendement? Automobilisten die in het centrum van Ommen moeten zijn, kunnen van alle kanten bij de parkeerplaats op de Markt komen. Er hoeft niet omgereden te worden. Doorgaand verkeer, dus verkeer dat alleen maar over de Vechtkade zou rijden om zo door Ommen heen te rijden, zal omgeleid worden via de rondweg.

Verkeersvisie
Een andere reden om die knip op de Vechtkade mee te nemen volgt uit de Verkeersvisie uit 2017. Daarin is vastgesteld dat we ‘de verkeersintensiteit van het doorgaande verkeer op de Vechtkade willen terugdringen waardoor er een leefbaar en levendig centrum ontstaat’. Niet afsluiten dus, maar terugdringen. Het doel is om op een ‘shared space’ situatie uit te komen: voetgangers, fietsers en auto’s hebben dezelfde rechten, een situatie waar niet de automobilist de dienst uitmaakt. Om dat te bereiken moet het aantal motorvoertuigbewegingen per etmaal teruggebracht worden naar minder dan 3500. Dat is nu nog ruim 7000. Met een knip op de Vechtkade ter hoogte van de Markt bereiken we dat doel.

Dit is de win-win situatie waar de ChristenUnie naar streeft. Bezoekers die van alle kanten, zonder teveel omrijden, bij het centrum kunnen komen, een shared space ruimte op de Vechtkade voor een leefbaar en levendig centrum en een veel verkeersveiliger situatie bij de brug.