Noaberschap van onschatbare waarde in corona-tijd

1920x550-corona-panban_291069755-2-1080x550.jpgzaterdag 23 mei 2020 14:12

Het maatschappelijke, sociale en politieke leven wordt al enige tijd gedomineerd door het Coronavirus en de daaruit voortvloeiende maatregelen. Evenementen zijn afgelast, horeca en kerken zijn gesloten. Voor de ene persoon zijn de dagelijkse cijfers feiten maar voor de ander komt het dichterbij. Er is leed, soms heel veel leed. Vooral ouderen en zorgafhankelijke mensen worden hard getroffen. Als het niet komt door het virus dan komt het wel door de bezoekbeperkingen die eruit voortkomen. Mensen die gescheiden van elkaar moeten leven of mensen die geen afscheid hebben kunnen nemen van hun dierbaren.

Een hele digitale wereld is tot (door)ontwikkeling gekomen. Ook voor de politiek in Ommen is dit een nieuwe werkelijkheid. De informatiebijeenkomsten en de gemeenteraadsvergaderingen worden op digitale wijze vormgegeven.Hoewel steeds meer versoepelingen van maatregelen in het vooruitzicht liggen is het voor velen nog een onzekere tijd. Terwijl de een zich bijvoorbeeld zorgen maakt om de gezondheid, maakt de ander zich zorgen om zijn financiële positie. We weten niet hoe lang het allemaal gaat duren en wat er misschien nog op ons af gaat komen. Alles wat zo vanzelfsprekend was, blijkt nu ineens niet meer mogelijk of is minder natuurlijk. Niet zomaar meer een bezoekje kunnen brengen, niet zomaar een terrasje pikken of niet zomaar naar de sportschool gaan.  We worden teruggeworpen op ons zelf, op onze basis.

Met vragen zoals ‘Zit ik op de juiste weg? Besteed ik voldoende aandacht aan wat voor mij echt van waarde is?’ roept menig leefstijlcoach op om deze tijd te gebruiken voor reflectie en bezinning. Maar komt juist in deze donkere tijd wat echt van waarde is al niet naar boven?

Mooie initiatieven van Coronahulp Vechtdal, Niet alleen, Samen Overijssel, etc. worden zichtbaar. Ook buren, familie en vrienden kijken meer naar elkaar om.
Laat ons ‘Noaberschap’ niet meer dan ooit zijn waarde zien? Ook de ondernemers doen creatief een duit in het zakje door Ommen zelfs in deze tijd op de kaart te zetten. Handen worden ineengeslagen. Alleen kunnen we het niet maar gezamenlijk wel!
Gezamenlijk blijven we thuis en nemen we onze verantwoordelijkheid voor de (oudere) kwetsbare mede inwoners. Gezamenlijk ondersteunen we de vitale beroepen en de lokale ondernemers.
Zit in dit gezamenlijke, waarin iedereen naar zijn of haar vermogen een bijdrage levertniet de toegevoegde waarde van onze maatschappij? Juist nu er meer ruimte komt en we weer meer dingen mogen doen, hoop ik dat we tolerant blijven en het gezamenlijke belang blijven dienen.  Zullen we dit dan vasthouden voor de toekomst en elkaar tot een hand en een voet zijn?

Ook in politiek Ommen kunnen we de consequenties nog niet overzien. De ChristenUnie vertrouwt erop dat wij gezamenlijk door deze crisis heen kunnen komen en bouwt graag met u aan een waardevolle toekomst in een groen, inspirerend en gastvrij Ommen. Heeft u hier ideeën over of wilt u hierover eens van gedachten wisselen?

Stuur gerust een mail naar Marleen.hemstede@ommen.nl. Ik ga graag met u in gesprek.

Reacties op 'Noaberschap van onschatbare waarde in corona-tijd'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.