Energietransitie

CU-15 (002).jpg Gerrit Jan Ekkelkamp[13203].jpgmaandag 24 februari 2020 19:58

Stroom voor apparaten en gas om het huis mee te verwarmen zijn belangrijke behoeften. Het is energie wat we nodig hebben in ons dagelijks leven. Energie opwekken gebeurt in veel gevallen met vervuilende processen. Daarnaast zijn we afhankelijk van andere landen om energie op te wekken. Om deze redenen wil de ChristenUnie inzetten op energie dat op een andere manier is opgewekt: de energietransitie.

Vorig jaar juni presenteerde het kabinet het Klimaatakkoord. In dit akkoord wordt uitgewerkt hoe wij, als Nederland, gaan bijdragen aan het Akkoord van Parijs. Het Klimaatakkoord geeft op hoofdlijnen aan hoe we onder andere stroom op een duurzame manier gaan opwekken en hoe we van aardgas af gaan.

Waarom een energietransitie?
Er zijn meerdere redenen voor een energietransitie. Van een lijstje aan redenen willen wij als ChristenUnie graag twee redenen uitlichten.

Een eerste reden is dat we niet meer afhankelijk willen zijn van buitenlandse aardolie en aardgas. De spanningen in het Midden-Oosten geven aanleiding tot zorgen over de zekerheid van de aanvoer van aardolie. En als we in 2022 stoppen met de gaswinning in Groningen worden we afhankelijk van aardgas uit Rusland. De vraag is of we dat moeten willen: Rusland heeft al eens gedreigd om Oekraïne af te sluiten van gas.

Een andere belangrijke reden is de impact van onze energievoorziening op het milieu. De winning van steenkool, en sommige vormen van olie zijn erg vervuilend. De aarde warmt op door de CO2 uitstoot. Daarnaast is luchtvervuiling wat ontstaat bij het verbranden van steenkool en aardolie een reden tot zorg. Fijnstof wordt een steeds groter probleem: de uitstoot van fijnstof stijgt ieder jaar weer.

Hoe wordt de Energietransitie georganiseerd?
Het klimaatakkoord is een landelijk akkoord. De gemeenten hebben een belangrijke rol als regisseurs van de energietransitie. Zij moeten dus een programma voor opstellen voor de energietransitie in de eigen gemeente. Maar omdat de energietransitie over gemeentegrenzen heen gaat is regionale afstemming nodig over beleid en ontwikkeling. Daarom is Nederland in 30 regio’s opgedeeld. Dit zijn de Regionale EnergieStrategie (RES) regio’s. Samenwerken aan de energietransitie is belangrijk. Tegelijk moet iedere gemeente wel zelf actie ondernemen.

Standpunt van de ChristenUnie
Het standpunt van de ChristenUnie is dat wij mensen, als rentmeesters van de aarde, de belangrijke taak gekregen om voor de aarde te zorgen. Op dit moment brengen wij het natuurlijke evenwicht in gevaar, putten bronnen van water en voedsel uit en vervuilen de wereld. Dat moet veranderen. En hoewel er nog veel onduidelijk is, betekent dat niet dat we maar niets moeten doen.

Belangrijk is dat we een visie voor de langere termijn te hebben. De visie van de ChristenUnie is dat de samenleving duurzaam moet worden, een samenleving waarin we op een verantwoorde manier omgaan met de schepping. De energietransitie is een onderdeel wat nodig is om toe te werken naar een duurzame samenleving. Daarom wil de ChristenUnie inzetten op de energietransitie.

Gerrit Jan Ekkelkamp is plaatsvervangend commissielid van de ChristenUnie in Ommen.

Reacties op 'Energietransitie'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.