9. Verkeer

Waar gewoond en gewerkt wordt, vinden verkeersbewegingen plaats. Een bereikbaar Ommen is belangrijk voor inwoners en ondernemers. We zetten ons dan ook in voor een goede treinverbinding met een goede aansluiting op het lokale (OV-)net richting de kernen. Ook in onze wegenstructuur zoeken we naar een optimale regionale inrichting, zodat ook in de zomermaanden Ommen bereikbaar blijft. Daarnaast willen we het fietsgebruik stimuleren door het aanleggen van goede veilige paden, maar ook voorzieningen als fietsparkeerplaatsen in het centrum.

De ChristenUnie zet zich in voor:

• een goed regionaal verkeersplan afgestemd op de veranderingen in vervoersbewegingen en woongebieden van de toekomst. Ontsluiting van Ommen Zuid en Ommen Noord op de N36 vragen daarbij speciale aandacht;
  • goede verbindingen met het openbaar vervoer vanuit de kernen via Ommen naar grote steden als Zwolle via de Vechtdalverbinding en werken we samen met de grensgemeenten aan de verkenning van de Nedersaksenlijn (Enschede- Hardenberg - Groningen);
  • veilige (school)fietsverbindingen, met aandacht voor de kernen zoals Beerzerveld, Lemele, Vilsteren, Witharen en Ommerkanaal;
  • voldoende elektrische laadpunten voor de auto en fiets; stimuleren van de snelfietsroute Hardenberg- Ommen- Dalfsen- Zwolle;
  • een veilige oversteek, over de N340, vanuit de wijk de Dante richting de Ommermars;
  • een veilige en toegankelijke inrichting van de openbare ruimte, door goede looproutes vanuit verzorgingstehuizen richting het centrum.

*Ten grondslag aan dit kernpuntenprogramma ligt het basisprogramma van ChristenUnie en is raadpleegbaar voor een bredere onderbouwing.