6. Een veilig Ommen

Een veilig Ommen voor iedereen is onze inzet. Wij willen daarom aandacht voor volgende punten:

De ChristenUnie maakt zich zorgen over de toenemende agressie in Nederland, dat ook Ommen niet voorbij zal gaan. Het tegengaan van deze toenemende verharding in de maatschappij is een gemeenschappelijk opgave voor inwoners, (maatschappelijke) organisaties en overheid. De wijkagent zien wij hierin als een essentiële verbindende schakel. Samen staan we voor een veilige wijk.

De ChristenUnie staat voor een veilige samenleving waar iedereen aan mee mag doen ongeacht geaardheid, beperking en/of geloof. Dit vraagt om wederzijds respect in de samenleving, maar ook om een sterke overheid wanneer mensen geïsoleerd dreigen te raken. Juist voor slachtoffers van geweld is een snelle adequate aandacht voor klacht, opsporing en vervolging van groot belang. Daarbij willen we ook aandacht vragen voor herstelgericht werken met aandacht voor slachtoffers en daders.

De regels die de overheid heeft opgesteld voor bijvoorbeeld, brandveiligheid, milieuvervuiling en gevaarlijke stoffen moeten worden nageleefd. Het handhaven hiervan, om de volksgezondheid te beschermen, is belangrijk voor een veilig Ommen. Inwoners moeten erop kunnen vertrouwen dat de overheid toeziet op een goede naleving en een stevig optreden van het bevoegd gezag bij overtreding van de regels.

Ondermijning is het binnendringen van de onderwereld in de bovenwereld. Daarbij gaat het om het gebruik maken van instanties in de bovenwereld zoals bijvoorbeeld notarissen of advocaten. Maar ook is in toenemende mate het platteland, (leegstaande) boeren bedrijven en vakantieparken, het doelwit van georganiseerde druggerelateerde criminaliteit. De ChristenUnie vraagt aandacht voor deze vorm van criminaliteit en een integrale aanpak. De ChristenUnie gelooft dat een veilig buitengebied vraagt om een vitaal platteland, waar mensen naar elkaar omzien, maar ook voldoende ruimte is voor ondernemers om op een goede manier hun brood te verdienen.

De ChristenUnie wil:

• dat de meldingsbereidheid van criminaliteit door inwoners wordt gestimuleerd, al dan niet anoniem.
  • dat verzoeken van burgers, instellingen of verenigingen om hulp bij de bestrijding van agressie en geweld met prioriteit worden opgepakt;
  • overlast van het gebruik van drugs en alcohol actief tegengaan en streng optreden bij overlast. Signalen uit de buurt moeten hierbij zwaar wegen. Daarnaast is het belangrijk dat de bestaande voorlichtingsprogramma’s worden voortgezet;
  • inwoners betrekken bij veiligheid in hun directe omgeving door middel van Burgernet en Buurtpreventie apps;
  • inzet op extra beschikbaarheid en zichtbaarheid van de wijkagent en/of BOA’s;
  • programma’s om inwoners (digitaal) vaardiger en weerbaar te maken tegen nepnieuws en fraude;
  • aandacht voor een vitale landbouw- en recreatiesector(aanpak vitale vakantieparken).

*Ten grondslag aan dit kernpuntenprogramma ligt het basisprogramma van ChristenUnie en is raadpleegbaar voor een bredere onderbouwing.