3. Aandacht voor de schepping

Voor de ChristenUnie staat centraal dat God de aarde heeft gemaakt en deze liefheeft. Vanuit deze liefde voor de schepping heeft iedereen de taak gekregen om de aarde te verzorgen, bewaren en herstellen. Dit goed rentmeesterschap betekent soms het maken van ingewikkelde keuzes voor de lange termijn om zo de aarde goed door te geven aan de volgende generatie.

Steeds meer merken we de negatieve gevolgen van de invloed die we als mensen hebben op de aarde. Zo holt de biodiversiteit (soortenrijkdom) achteruit. Putten we de aarde uit door het gebruik van fossiele brandstoffen en andere grondstoffen die ons voorzien in ons ongeremde consumptiepatroon. Deze levenswijze heeft een steeds warmer wordende aarde als gevolg. De effecten van klimaatverandering, zoals wateroverlast en droogte worden ook in Nederland steeds beter merkbaar. Daarnaast is het de vraag of er voor onze kleinkinderen wel genoeg grondstoffen zijn voor een comfortabel leven. Het hergebruik van grondstoffen (circulariteit) vinden we belangrijk en zou meer aandacht mogen krijgen.

Concreet willen we werk maken van het klimaatbestendig maken van de openbare ruimte, dit is een taak van de overheid, maar ook inwoners wordt gevraagd een steentje bij te dragen. Dit willen we actief stimuleren. Ook willen we ons inzetten voor behoud en ontwikkeling van onze natuur en biodiversiteit.

De ChristenUnie zet zich daarom in voor:

• hergebruik van grondstoffen willen we actief stimuleren. De gemeente geeft daarin het goede voorbeeld door circulair aan te besteden;
  • meer groen in bebouwd gebied ter bevordering van de biodiversiteit, en het brengen van verkoeling. Groene daken, groene schoolpleinen en wadi’s (groene greppel) zijn goede voorbeelden; natuureducatie,
  • omdat jong geleerd ook oud gedaan is. Initiatieven als de Ommermars, maar ook verenigingswerk zoals Natuur en Milieu de Vechtstreek waarderen wij hierin;
  • het klimaatadaptief inrichten van nieuwe en bestaande woonwijken en bedrijventerreinen, waarbij regenwater wordt afgekoppeld en meer ruimte is voor waterberging en groen. Bewustwordingscampagnes als Operatie Steenbreek dragen hier aan bij;
  • de natuurgebieden in Ommen. Die zijn bijzonder en het handelsmerk van Ommen. Dat willen we behouden en ook laten zien. Want natuur draagt bij aan een goede gezondheid van de mens. Bij nieuwe ontwikkelingen willen we natuur als een zelfstandige waarde meewegen;
  • Ommen maakt onderdeel uit van de Sallandse Heuvelrug. Deze waarde willen we verder verkennen men waar mogelijk willen we deze potentie verder benutten en versterken;
  • natuur en Ommen zijn innig verbonden. De komende periode willen we gebruiken om samen met de inwoners, agrariërs, natuurorganisaties en de recreatiebranche na te denken over hoe we deze natuur verder kunnen versterken en beleven, met aandacht voor het management van bezoekersstromen.

*Ten grondslag aan dit kernpuntenprogramma ligt het basisprogramma van ChristenUnie en is raadpleegbaar voor een bredere onderbouwing.