2. Aandacht en zorg voor elkaar

De maatschappij verandert. Verschillen en tegenstellingen lijken steeds meer zichtbaar te worden. In Ommen wordt de groep ouderen groter en zal de vraag naar zorg toenemen. Mensen wonen langer thuis. Communicatie en dienstverlening tussen instanties, bedrijven, overheden en inwoners vindt steeds meer digitaal plaats.

De ChristenUnie wil zich inzetten voor een samenleving waarbij mensen elkaar helpen en voor elkaar zorgen. Iedereen is waardevol en moet op zijn of haar eigen manier mee kunnen doen in de samenleving. Ommen bestaat uit veel netwerken waarin mensen actief zijn en elkaar ontmoeten zoals vriendengroepen, verenigingen, buren en geloofsgemeenschappen. Wij geloven dat er kracht in de samenleving zit en vinden dat er geïnvesteerd moet worden in programma’s die de sociale verbinding, het omkijken naar elkaar en het noaberschap bevorderen.

Mantelzorgers en vrijwilligers hebben hierin een belangrijke rol. De ChristenUnie wil daarom dat de samenwerking met lokale organisaties zoals het Mantelzorgnetwerk en Evenmens wordt bevorderd en mantelzorgers en vrijwilligers blijvend ondersteunen. Mentale weerbaarheid en vitaliteit van mantelzorgers dienen te worden vergroot. Wanneer er te veel van de mantelzorgers wordt gevraagd moet de overheid ingrijpen en hen ondersteunen. Ook dient er in de gemeente blijvende aandacht te zijn voor de armoede, schuldenproblematiek en de integratie van statushouders.

Het Samen Doen Team vormt de vraagbaak voor de inwoners van Ommen over de mogelijkheden van passende ondersteuning en maatwerk in de zorg. Daarbij worden inwoners als gelijkwaardige benaderd en is de zorgvraag en vertrouwen het uitgangspunt bij het vinden van de oplossing. Samen met inwoners wordt er gezocht naar oplossingen waarbij oog is voor ongelijkheid en het voorkomen dat inwoners tussen het wal en het schip vallen. Hulp dient daarbij laagdrempelig en bereikbaar te zijn met een menselijk gezicht.

Daarom zet de ChristenUnie in op:

• voldoende middelen en huisvesting voor het welzijnswerk en ondersteuning van inwonerinitiatieven. De inzet van welzijnscoaches is daarin een goede ontwikkeling;
  • het meedoen van een ieder in de samenleving. Daarom zetten we in op aanpak van laaggeletterdheid en zetten we in op digitale vaardigheid van onze inwoners. De bibliotheek heeft hier in het bijzonder een belangrijke rol;
  • blijvende aandacht voor mantelzorgers met speciale aandacht voor overbelaste en jonge mantelzorgers en het aanbieden van respijtzorg (vervangende mantelzorg ter ontlasting);
  • beschikbaarheid en bekendheid van PGB voor identiteitsgebonden zorg of andere niet gecontracteerde zorg;
  • stimuleren van de onderlinge samenwerking tussen kerken en maatschappelijke organisaties om daarmee mentale ondersteuning te bevorderen;
  • toegankelijke schulddienstverlening met aandacht voor preventie van schulden;
  • ondersteuning van programma’s ter bevordering van een positieve gezondheid.

Jongeren

Een toenemend aantal jongeren voelt zich eenzaam en heeft te kampen met psychosociale problematiek. Het welzijn van jongeren en specifiek kwetsbare jongeren staat onder druk. Kinderen en jongeren hebben de toekomst en dienen in een veilige omgeving op te groeien en zich te kunnen ontwikkelen.

De ChristenUnie wil dat de kwalitatief goede, laagdrempelige en snel in te zetten zorg in de eigen omgeving beschikbaar is. Jongerenwerkers van Wijz Welzijn leveren een belangrijke bijdrage in het signaleren van problemen onder kwetsbare jongeren. Goede voorlichting aan jongeren over consequenties van middelengebruik, door ervaringsdeskundigen, vinden wij belangrijk. Voor de jeugdzorg dient voldoende budget beschikbaar te zijn om die zorg kwalitatief goed te kunnen bieden.

De ChristenUnie vindt het belangrijk dat de gemeente Ommen een plek is waar kinderen veilig kunnen opgroeien en naar school kunnen gaan. Daarnaast wil de ChristenUnie zich ook inzetten voor een gemeente waar jongeren kunnen wonen, onderwijs volgen en werken. Voor de leefbaarheid van Ommen is het belangrijk dat voor jongeren een plaats is in de samenleving van Ommen.

Daarom zet de ChristenUnie in op:

• vroegtijdige signalering van problemen, want voorkomen is beter dan genezen;
  • herinvoering van het schoolmaatschappelijk werk;
  • preventieve cursussen voor hulp bij opvoeding;
  • extra aandacht op school voor kinderen van ouders in scheiding;
  • inzetten van een JIM (jouw ingezette mentor) voor jongeren;
  • structurele inzet van de extra jongerenwerker in plaats van incidentele inzet;
  • onderzoek naar het aansluiten bij het project ‘Kamers met aandacht’;
  • de laagdrempelige ondersteuning door coaching bij lichte problematiek;
  • voorlichting in het goed omgaan met geld;
  • goede huisvesting en behoud van scholen, met passende bekostiging vanuit het Rijk, in onze kernen zoals, Witharen, Beerzerveld, Ommerkanaal, Stegeren, Nieuwebrug en Lemele.

Ouderen

De groep ouderen wordt in Ommen de aankomende jaren relatief steeds groter. Ouderen betekenen veel voor onze samenleving. Ze hebben bijgedragen aan de welvarende samenleving zoals die nu is. Ouderen verdienen aandacht en steun, juist in deze tijd. Veel ouderen functioneren prima en weten lang hun weg zelfstandig of met zelf georganiseerde hulp of netwerken te vinden. Vaak ontstaat door lichamelijke of geestelijke klachten een verminderende mobiliteit. Doordat ouderen langer thuis wonen is de kans op vroeg signalering van problematiek lastiger en wordt het risico op eenzaamheid groter.

De ChristenUnie zet daarom in op:

• het bespreekbaar maken van zingeving en geestelijke verzorging bij gesprekken met ouderen met een zorgvraag;
  • ontwikkeling van een dementieaanpak waarin er aandacht is voor vroeg signalering en diagnostiek;
  • toegankelijke dienstverlening in de gemeente Ommen en dus ‘ouderenproof’;
  • het aanjagen van onderlinge samenwerking tussen organisaties (vrijwillig en professioneel) die het welzijn van ouderen bevorderen;
  • voldoende ondersteuning bij het waardig ouder worden op het gebied van wonen en zorg. Concrete inzet op ondersteuning van zorginitiatieven, zoals de ontwikkeling van een hospice.

*Ten grondslag aan dit kernpuntenprogramma ligt het basisprogramma van ChristenUnie en is raadpleegbaar voor een bredere onderbouwing.