1. Betrouwbare overheid

Wij geloven dat er kracht in de samenleving zit en willen ruimte geven aan de samenleving, om verantwoordelijkheid te nemen en bij te dragen aan het gemeenschappelijk belang. De gemeente is er ten dienste van de samenleving. Deze visie op de Ommer-samenleving en de rol van de gemeente daarin, is voor ons leidend.

Daarbij hoort ook een overheid die in vertrouwen naar haar inwoners kijkt. En een overheid die ingrijpt wanneer het zwakke bescherming nodig heeft en als onrecht dreigt. Wanneer mensen door regels en bureaucratie in de knel komen, is de overheid barmhartig en zorgzaam en zoekt naar een maatwerk oplossing.

De ChristenUnie wil bijdragen aan het bouwen aan vertrouwen door:

• open, herkenbaar en betrokken aanwezig te zijn in Ommen;
  • eerlijk te zijn en geen beloftes te doen die niet zijn na te komen;
  • een stabiel (financieel) beleid te voeren;
  • een overheid te zijn die dichtbij en benaderbaar voor inwoners is en constructief samenwerkt met andere partijen in de regio ter bevordering van een goede dienstverlening;
  • de bestuurlijke samenwerking op bovenlokale thema’s te zoeken in de regio, met in het bijzonder het Vechtdal, de buurtgemeenten en andere overheden;
  • versterking van de functie van de raad door meer ondersteuningsbudget;
  • monitoring en evaluatie van het reeds ingezette beleid om daarmee middelen zo effectief mogelijk te kunnen besteden en het juiste te doen voor de gemeenschap;
  • ruimte te bieden aan inwonerinitiatieven die een positieve bijdrage hebben aan de Ommersamenleving.

*Ten grondslag aan dit kernpuntenprogramma ligt het basisprogramma van ChristenUnie en is raadpleegbaar voor een bredere onderbouwing.