Historisch besef bij ontwikkeling van Ommen centrum

ommen
CU logo onder elkaar blauw.png
Door ChristenUnie Ommen op 10 oktober 2022 om 19:35

Historisch besef bij ontwikkeling van Ommen centrum

De start van het politieke seizoen betekent ook dat er weer raadsvergaderingen zijn na het reces. Afgelopen donderdag was de eerste raadsvergadering met twee bespreekpunten op de agenda: Ontwikkelstrategie Centrum Ommen en kleinere windmolens.

Ontwikkelstrategie
Het eerste bespreekpunt was de Ontwikkelstrategie Centrum Ommen. Een visie over hoe de ontwikkeling van het centrum moet plaatsvinden. De ChristenUnie vindt een levend, karakteristiek en aantrekkelijk centrum belangrijk. Zowel voor nu als voor toekomstige generaties en daar willen we op inzetten. De Ontwikkelstrategie geeft handvatten voor het verbeteren van het centrum van Ommen. Als ChristenUnie vinden we dat daarbij bijzondere aandacht moet zijn voor de historie van Ommen.

Bescherming van de historie is een belangrijke prioriteit. De historie is in onder andere gevels terug te zien. Maar dat zijn er wel steeds minder. In het verleden zijn namelijk de nodige historische panden afgebroken. De oude historische panden moesten plaatsmaken voor nieuwbouw. Met als gevolg dat het centrum een redelijk aantal oude gebouwen heeft verloren. En daarmee heeft het centrum ook een deel van haar historische uitstraling verloren. Een constatering wat ook een inspreker heef ingebracht tijdens de raadscommissie. Dit was te lezen in het Ommer Nieuws van 21 september. Kern van de inspraak was dat bij het ontwikkelen van Ommen het aan historisch besef ontbrak en geregeld nog steeds ontbreekt.

Aanpassing besluit
Aanpassing van het besluit betekent wat ons betreft dat historische bebouwing in het centrum meer zichtbaar moet worden gemaakt, maar ook dat historische bebouwing behouden en beschermt wordt. Dit stond niet explicit in het advies van het college aan de raad. Daarom heeft de ChristenUnie het initiatief genomen om een besluit toe te voegen met steun van alle partijen in de raad. Met dit besluit willen we de historische elementen behouden, beschermen en daar waar mogelijk terugbrengen in het centrum. Zo hopen we de historie van Ommen te behouden en het historisch besef terug te brengen.

Hoe een historisch centrum eruit kan zien hebben we tijdens de startbijeenkomst van het politieke seizoen gezien. We hebben een rondleiding gehad in Hasselt (Ov.). Wat op viel was de historie die daar in Hasselt nog is te beleven. Er zijn daar nog relatief veel oude panden met historische gevels. In het centrum is de historie nog volop zichtbaar en te beleven.

Kleine windmolens
Het tweede agendapunt was windenergie waarbij het gaat om kleinere windmolens. Een voorbeeld van deze windmolens staat langs de N36 net ten zuiden van Beerzerveld. Deze twee windmolens zijn als proef mogelijk gemaakt om te kijken wat daarvoor nodig is en wat het oplevert. We hebben ons daar de afgelopen vier jaar voor ingezet zoals we in het verkiezingsprogramma uit 2018 hadden opgenomen. We hebben gepleit om dit mogelijk te maken en daar was een meerderheid in de gemeenteraad voor. Het is dan ook goed om te zien dat het plaatsen van windmolens bij voornamelijk agrarische bedrijven nu definitief mogelijk is in Ommen. Daarmee kunnen deze (boeren)bedrijven hun eigen energie produceren en dragen ze bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen voor 2030.

Hiermee is wat ons betreft nog geen einde gekomen aan de discussie over duurzame energie. Heeft u ideeën? stuur een email naar gerritjan.ekkelkamp@ommen.nl .

Gerrit Jan Ekkelkamp, raadslid ChristenUnie Ommen