Welkom bij de ChristenUnie Ommen

Nieuws met label 'Hof van Twente'

Bekijk nieuws zonder te selecteren op label

ChristenUnie Overijssel presenteert brede kandidatenlijst Provinciale Staten

Kandidaten_2019_001vrijdag 12 oktober 2018 12:07 De ChristenUnie in Overijssel presenteert een brede lijst met kandidaten voor de Provinciale Statenverkiezingen. Al eerder is bekend gemaakt dat Renate van der Velde uit Kampen lijsttrekker is voor de komende verkiezingen. Zij is inmiddels bijna twee jaar betrokken bij de provinciale fractie en is daarvoor Gemeenteraadslid geweest. Zij wordt gevolgd door de huidige fractievoorzitter Jan Westert uit Ommen, die graag nog een periode als statenlid doorgaat maar geen rol als lijsttrekker wil vervullen. De huidige fractie is met veertiger Arjan Hof uit Enschede en Sybren Stelpstra uit Hardenberg stevig vertegenwoordigd. Stabiliteit en continuïteit in het politieke bestuur vindt het Overijsselse CU-bestuur belangrijk. Op de lijst komt Arie de Niet, oud-raadslid uit Deventer, op de vijfde plaats. Het bestuur ziet in hem een belangrijke kandidaat voor de toekomst in de fractie en hoopt dat hij de vijfde zetel voor de partij weet te veroveren. lees verder

Geitenstop in Overijssel

geitenvrijdag 28 september 2018 12:41 In navolging op andere provincies heeft Provinciale Staten van Overijssel besloten om per direct een geitenstop door te voeren. Dit betekent dat vanaf heden geen nieuwe vestiging mag plaatsvinden van geitenhouderijen en bovendien niet uitgebreid mag worden door de bestaande geitenbedrijven. Dit is een drastisch besluit, toch is de ChristenUnie van mening dat dit wijs is om te doen. lees verder

ChristenUnie minister Carola Schouten draait het roer om in de landbouw

carola-Schoutenzaterdag 08 september 2018 10:20 "Minister Carola Schouten maakt zich zorgen over uitputting van de aarde. De huidige voedselproductie is onhoudbaar, zegt ze. Het roer moet om in de landbouw." Is de titel van een interview in Trouw waarin de ChristenUnie bewindsvrouw haar visie toelicht op de toekomst van de landbouw. lees verder

ChristenUnie-leider Gert Jan Segers komt naar Sibculo

2017-gertjan-segersvrijdag 17 augustus 2018 13:31 Op maandag 3 september 2018 komt Gert Jan Segers naar Sibculo. De fractievoorzitter van de Tweede Kamer zal daar de Moderne Devotie Award uitreiken, die ChristenUnie Overijssel elk jaar beschikbaar stelt aan iemand of een groep, die het gedachtengoed van de Moderne Devotie levend houdt. Bovendien houdt Segers de Jan Rietkerklezing, die de provinciale Statenfractie van de ChristenUnie Overijssel jaarlijks bij de start van het politiek organiseert. lees verder

Andries Heidema is geïnstalleerd als nieuwe Commissaris van de Koning in Overijssel

Andries Heidemawoensdag 11 juli 2018 16:00 Op 11 juli is Andries Heidema geïnstalleerd als Commissaris van de Koning in de provincie Overijssel. Eerder melden wij er blij mee waren dat Andries Heidema de eerste CvdK is vanuit de ChristenUnie is maar vooral ook omdat Heidema bekend staat als een betrokken en verbindend bestuurder. Een aanwinst voor het provinciaal bestuur! lees verder

ChristenUnie wil serieus werk maken van ingraven hoogspanningskabel en stelt vragen.

Hoogspanningsmastwoensdag 04 juli 2018 11:32 De afgelopen jaren is er maatschappelijke discussie ontstaan over het wonen in de directe nabijheid van bestaande hoogspanningsverbindingen. Gezondheidsrisico’s spelen daarin een belangrijke rol. Door de elektromagnetische straling kan er een verband zijn met de ziekte van Alzheimer en kinderleukemie. Bij bepaalde windval is er ook sprake van hinderlijk geluid. Het kabinet heeft besloten een regeling te introduceren om een aantal bovengrondse hoogspanningsverbindingen van 50, 110 en 150 kV door bebouwd gebied onder de grond te verkabelen. Het zou volgens de minister gaan om ca. 135 km. Een voorwaarde voor die verkabeling is dat de betreffende gemeente (en/of provincie) een wettelijk vast te stellen deel van de kosten draagt. De looptijd van het verkabelingsprogramma is 15 jaar. TenneT, welke gaat over het distributienetwerk, moet het programma gaan uitvoeren. lees verder

Groei zonneparken in Overijssel roept vragen op over ruimtelijke ontwikkeling en infrastructuur.

zonneparkmaandag 23 april 2018 22:24 De ChristenUnie Overijssel wil weten wat de gevolgen zijn van de aanleg van zonneparken op agrarische grond. De statenleden Sybren Stelpstra en Arjan Hof hebben daarover vragen gesteld aan het College van GS. De ChristenUnie ziet graag dat Gedeputeerde Staten afspraken maakt met gemeenten over de uitrol van zonneparken. Zij bepleiten daarbij een ladder voor duurzame energie, zoals die er ook is voor duurzame verstedelijking. Bovendien moeten er maatregelen worden genomen om een onevenwichtige druk op het elektriciteitsnet te voorkomen. Stelpstra vraagt tenslotte om een schets, waarin de energievraag en de opwekkingscapaciteit beter zichtbaar wordt, zodat er gericht beleid kan worden gemaakt. lees verder